Sveiciens visiem!
Pamazām vācu kopā visu nepieciešamo informāciju kādam senam plānam - ar savu VW T3 busu braukt no ASV uz dienvidiem līdz Argentīnai. Esmu savācis informāciju par visām valstīm, kuras plānojam šķērsot un tur iebraukt ar savu Eiropā reģistrēto auto nav nekādu problēmu - Temporary import katrā valstī un kamēr tev pašam ir vīza, tik ilgi vari uzturēties pats un tavs auto.
Nelielas neskaidrības sākas ar ASV. Mūsu plāns ir sūtīt auto ar prāmjveidīgo kuģi (bez konteinera). Tūristi var doties ar savu transporta līdzekli uz ASV līdz 1 gadam vai kamēr beidzās uzturēšanās laiks. Kā dabūt valstī busu mums ir aptuveni skaidrs - pieprasām atļauju no EPA (Environmental Protection Agency) un apsolam, ka to nepārdosim/neizmantosim biznesam utt., liekam uz prāmja, aizlidojam, otrā galā savācam no ostas un dodamies ceļā. Neskaidrā daļa ir par ESTA - dzirdēts, ka ceļotājiem prasa atpakaļceļa biļeti un neder paskaidrojumus - mēs pa zemes robežu pēc 90 dienām dosimies uz Meksiku.
Noformulējot garo ievadu jautājumā, tas skanētu šādi -
Vai kādam ir pieredze ar sava transportlīdzekļa ievešanu ASV, kad tur ierodaties atsevišķi (auto ar kuģi, paši ar lidmašīnu)?
Un vai kādam ir pieredze, ka ierodies ar lidmašīnu, bet dodies prom pa zemes robežu? Vai prasīja kautkādus pierādījumus?
Teorētiski jau vajadzētu būt, ka viņiem pietiek, ja uzrādītu, ka man ir atļauja ievest savu auto un piemēram izziņa no prāmja kompānijas, ka tas buss tur galā tiešām būs, bet vai tas atkal neizskatās vēl jokaināk viss un vienkāršāk pieteikties vīzai, lai nav tā, ka beigās buss ir ostā un mums palūdz lidot atpakaļ uz Eiropu, jo viņiem tas viss liekas aizdomīgi?
Paldies,
Kārlis
Pieredzes nav, bet aizdomīgi jau var likties arī ar vīzu, vīza tāpat negarantē iebraukšanu.
Man liekas, ka atpakaļbiļete netiek prasīta, pildot ESTA. Praktiski man tā visbiežāk nav tikusi prasita arī uz robežas, bet nu stāsts patiešām var izskatīties tā, ka Tu pārcēlies uz ASV ar visām parpalām. Kā plāno tikt mājās no Argentīnas? Varbūt kādas biļetes Tev un auto no turienes kaut ko varētu līdzēt. Un kāda viesnīcas rezervācija kaut kur pa ceļam.
P.S. Tiem ASV imigrācijas dienestiem ir lapa, kurā var uzdot jautājumus, un man ir arī atbildējuši. Varbūt pameklē un apjautājies amerikāņu dienestiem pašiem.
No Argentīnas plānojam lidot atpakaļ uz Eiropou, bet tā kā tas ir ilgs brauciens precīzi nopirkt biļeti nebūs iespējams.
Kā ar Kanādu? Viņi arī uz visiem skatās ar aizdomu ēnu? Principā mēs varētu ceļu sākt arī no Halifax ostas un tad jau ASV ierasties pa sauszemi, tad cik noprotu viņi mazāk iespringst.
Paldies par ideju uzrakstīt pašam imigrācijas dienestam, biju domājis varbūt uz vēstniecību uzrakstīt, bet var arī pa taisno.
Es neteiktu, ka kanādieši mazāk iespringst.
Var arī uz vēstniecību, bet tur parasti dod formālākas atbildes, neiedziļinoties.
Man bija gadījums, kad neilgi pirms kāzām ar topošo sievu lidojām uz ASV, un viņai pases derīgums bija mazāk par 3 mēnešiem. Baigi negribējās speciāli pasi mainīt, jo pēc kāzām atkal jāmaina. Vēstniecība Rīgā teica, ka ar ESTA nelaidīšot, bet ar vīzu it kā drīkstot. Amerikāņu pašu imigrācijas dienesti atrakstīja, ka nav problēmu arī ar ESTA, tikai atļautais uzturēšanās laiks, loģiski, būs līdz pases derīguma beigām. Noriskējān lidot ar ESTA, un tā arī bija, pēdējiem izrādījās taisnība.
No Panamas uz Kolumbiju ar auto netiksi. Vajadzēs prāmi.
No Panamas uz Kolumbiju arī prāmis vairs nav iespēja, vairākus gadus atpakaļ uz neilgu brīdi sāka kursēt tāds, kur arī cilvēki var uzkāpt. Šobrīd vienīgais variants auto sūtīt ar konteineru un pašiem ar lidmašīnu vai kādu ūdens transportu tikt pāri.
Te gan pamatā par močiem, bet varbūt kas derīgs atrodas.
Formāli pēc VWP (ar ESTA) nevar iebraukt, ja Tev nav biļetes, kas Tevi izvedīs pietiekami tālu no ASV. Protams, reāli to var nepaprasīt, vai arī CBP darbiniekam var būt pietiekami ar citiem pierādījumiem, ka izbrauksi no valsts, bet formāli ir tāda prasība. Tā kā ceļojums var beigties jau tad, kad lidsabiedrība Tev neļaus kāpt lidmašīnā uz ASV
You are eligible to apply for admission under the Visa Waiver Program (VWP) if you:
https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en&focusedTopic=About%20ESTA%20and%20T...
Kaut gan, tas kopsavilkums ir pārāk vispārināts. Ja palasa likumdošanu, tad tur prasības atšķirās atkarībā no iebraukšanas veida - ja ielido ar komerc avio vai pa jūru, tad vajag biļeti. Ja iebrauc pa zemi, formālas prasības pēc biļetes tomēr nav - vajag tik pierādīt, ka Tev ir nauda un plāno atgriezties mājās:
https://www.law.cornell.edu/cfr/text/8/217.2
Stulbi sanāk - formāli pa gaisu Tevi ielaist nevar, kaut gan Tavs stāsts varētu izklausīties daudz ticamāks, ja ielido kaut kur netālu no punkta, kur Tavs auto atpeldēs, nevis kaut kādā čuhņā, kur ar autobusu pagadīsīes šķērsot robežu.
Es laikam norezervētu atceļamu biļeti no ASV, kuras maršruts loģiski iekļautos pārējā ceļojumā, lai izpildītu formālo prasību. Bet to nerādītu, kāmēr kāds neuzprasa. CBP stāstītu patieso plānu - ja prasīs uzrādīt biļeti, tad var uzrādīt un teikt, ka norezervēji gan tāpēc, ka ir tāda prasība, gan gadījumam, ja auto neatpeldēs vai salūzīs un vajadzēs izlidot lai nepārkāptu iebraukšanas noteikumus. Pēc iebraukšanas biļeti atceltu un naudu saņemtu atpakaļ.
Nu un protams - pēc iespējas vairāk dokumentācijas līdzi, kas apstiprina Tavus plānus - rezervācijas ārpus ASV, maršruti, dokumenti par auto piegādi. Labāk papīra formā.
Interesanti tie formālie noteikumi. Ir prasība pēc atpakaļbiļetes, bet galu galā nekur neredzu prasību, ka ar to biļeti patiešām arī būtu jāizlido.
Ņemot vērā, ka RT biļetes parasti ir lētākas, šo prasību varētu nebūt pārāk grūti izpildīt.
Vispār tie dažādu valstu vīzu noteikumi fascinē - gandrīz vienmēr prasa, piemēram, viesnīcas rezervāciju, lai gan tas mūsdienās ir dažu klikšķu jautājums, un absolūti neko nenozīmē. Gluži tāpat atpakaļbiļetei nav nekāda sakara ar to, vai cilvēks patiešām ar to lidos.
Ja no ASV vajag atpakaļbiļeti, tad Airbaltic tirgo NY-Keflavik-Riga savienojumu sadarbībā ar Icelandair. Airbaltic lapā tā ir GREEN CLASSIC biļete kuru var atcelt un ja atmaksu ņem voucher formā, tad sanāk zaudēt 25EUR. Tā kā pa 25eur ir iespējams nopirkt atpakaļceļa biļeti ko uzreiz pēc ielidošanas ASV var atcelt. Pats esmu klientiem tā darījis, kuri nezin kad īsti lidos atpakaļ un sākumā vajadzīga one way biļete..
Priekš kam tā jātērējas - ja atpakaļbiļete ir formāla prasība, var isi pirms ceļojuma "nopirkt" jebkurā LV aģentūras lapā biļeti, atķeksēt, ka maksās ar bankas pārskaitījumu vai skaidrā naudā ofisā, un būs vismaz 24 stundas (reizēm arī ilgāk) pilnīgi leģitīma un visās sistēmās pārbaudāma biļete. Vēlāk automātiski atcelsies
Paldies visiem par ieteikumiem! Prātīga doma par to atpakaļceļa biļeti un pamatojums arī loģisks - ja nu aizlidojam un kautkas notiek ar busu, drošības pēc var būt biļete. Jāpadomā arī varianti, kā pierādīt, ka mums ceļojums tālāk vedīs uz dienvidiem, jo viesnīcas neplānojam rezervēt, lai gan protams - varam formāli pierezervēt vietas kautkādos kemperu parkingos dažādās valstīs, lai izskatās, ka tiešām brauksim tālāk.
Aizsūtīju jautājumu ar situācijas izklāstu Customs and Border security, tad jau redzēs, ko šie atbildēs!
Izklāstīju savu jautājumu viņu robežsardzei, uz ko saņēmu atbildi, ka ar šādu specifisku jautājumu jāvēršas konskrētajā lidostā, kurā ieradīšos. Domāju, ka viņiem nav izstrādātas kautkādas vadlīnijas šādos gadījumos, tāpēc arī no turienes neko konkrētu neatbildēs. Ticamāk, ka skatās pēc individuālās situācijas.
Apkopojot visas idejas, domāju, ka sagatavošu:
1) Atpakaļceļa biļeti, ja nu 90 dienu laikā kautkas notiek ar busu;
2) Sarezervēšu auto kempinga vietas Meksikā un uz priekšu, lai redz, ka ir plāns doties tālāk;
3) Informāciju, ka esmu sazinājies ar tranpsorta kompāniju par iespējamo busa sūtīšanu atpakaļ gan no ASV (ja nu kautkas notiek ar busu), gan no Urugvajas.
4) Liekas, ka Meksikas tūristu kartei arī var pieteikties internetā, jāpiesakās arī tai pirms lidojuma.
Skatos TV, vai tagadējā jūras transporta "kolapsa" laikā kāds ir uzņēmies aizvest auto norunātajā laikā vai arī +pusgads ir pieņemami?
Šobrīd no Beļģijas uz ASV ir grafiks līdz aprīlim pieejams, februāra beigās vajadzētu būt pieejamam līdz jūnijam, dotajā brīdī pārvadātāji strādājot +/- pēc grafika.
Interneta plašumos ir informācija, ka sarežģījumi vairāk iespējami, ja sūta konteinerī - tie mēdz iesprūst, bet mēs plānojam izmantot Ro-Ro pakalpojuma veidu - atstāj auto ostā ar visām atslēgām un darbinieki auto uzbrauc uz prāmja.
Aizmirsu, ka solīju pastāstīt kā veicās uz robežas.
Paldies Dievam, ļoti neinteresanti - puisis lidostā tikai pajautāja, kad lidojums atpakaļ un tas arī viss.
Arī busiņa savākšana ostā noritēja bez problēmām - parakstījām pāris papīrus un varējām doties ielās!
Tā ka ja kādam kādreiz ir jautājumi par sava auto sūtīšanu uz ASV, droši dodat ziņu
Paldies Dievam, ļoti neinteresanti - puisis lidostā tikai pajautāja, kad lidojums atpakaļ un tas arī viss.
Ko tad Tu atbildēji uz šo jautājumu?
Es kādā no daudzajām biļešu “nomas” mājaslapām biju iegādājies atpakļceļa biļetes ar domu, ka stāstīšu, ka tās nopirktas drošības pēc ja ar busiņu kautkas nesanāk, bet līdz dziļākai iztirzāšanai netikām - teicu, ka biļetes nopirktas uz 27. jūliju un ar to arī saruna par šo tēmu beidzās.
Iespējams, ka vienkārši paveicās, bet pēc tā kā mani epastos pārvirzīja no viena dienesta pie otra, iespējams, ka viņiem lidostā nav informācijas, ka sūtu arī busu. Turklāt nezinu vai muitā jau ir informācija par busiņu pirms kuģis ir ienācis Ņujorkas ostā (mēs ielidojām nedēļu pirms kuģa pienākšanas).
Kā nosūtīt automašīnu pāri okeānam! Domāju jāapkopo un jāuzraksta, jo kad meklēju, informācija latviešu valodā nebija atrodama.
1) Atrodi uzņēmumu, kurš to dara.
Mēs pēc ilgākas izpētes un daudziem cenu piedāvājumiem izvēlējāmies IVSSUK.COM. Viegla komunikācija, atbildēja uz visiem jautājumiem, viss kā solīts. Arī apsolītā cena ~2k eiro (tajā skaitā apdrošināšana, ja nu kuģis noiet pa burbuli) bija viena no labākajām. Cena tiek rēķināta pēc auto izmēriem kubikcentimetros.
2) Atkarībā no piedāvājuma izvēlamies sākuma ostu un gala mērķi.
Jau atkal veicot izpēti, izvēlējamies maršrutu Zeeburgee Beļģijā un Ņujorku ASV praktisku iemeslu dēļ. Zeeburgee osta skaitās salīdzinoši droša (šo mums ieteica uzņēmums) un mums likās viegli sasniedzama, savukārt uz Ņujorku var diezgan lēti aizlidot. Un tas ir arī viens no īsākajiem maršurtiem sūtīšanas ziņā - mūsu gadījumā 17 dienas.
Ja ir vēlēšanās var sūtīt arī no Vācijas, Zviedrijas vai Lielbritānijas, bet otrā krastā iespējams izvēlēties starp vismaz 5 pilsētām ASV Austrumkrastā un tikpat arī otrā krastā. Ceļojumu iespējams sākt arī no Dienvidamerikas, bet tad sūtīšana ir aptuveni 2x dārgāka.
3) Aizpildām kādus 6 vai 7 dokumentus attālināti.
Izvēlētais uzņēmums atsūtīja visus nepieciešamos dokumentus un instrukciju, kā tos aizpildīt. Pašiem bija jānosūta vēstule ASV dabas aizsardzības aģentūrai, lai piešķir izņēmumu mūsu busiņam uz mūsu ceļojuma laiku.
Pēc ASV likumdošanas, tūrists drīkst ņemt līdzi savu transportlīdzekli līdz 1 gadam vai nu līdz paša vīzas derīguma termiņa beigām. Pašam transportlīdzeklim nav obiligāti jāatbilst ASV noteikumiem, jo tas tiek importēts uz izņēmuma pamata kā tūristu transporta līdzeklis.
4) Sagatavojam busu un vismaz 3 dienas pirms kuģa attiešanas nogādājam to ostā.
Ņemot vērā degvielas cenu, izvēlējāmies prāmi no Liepājas uz Vāciju un tad tālāk savā gaitā. Nodošanas process ostā vienkāršs - pajautājam apsargam, kur noparkoties, aizejam līdz birojam ostas teritorijā, parakstam dažus dokumentus, atdodam viņiem atslēgas un pamājam auto “atā-atā”. Nevienā brīdī neradās šaubas par to, ka auto varētu, kas slikts atgadīties ostā, jo šie uzņēmumi pārsvarā transportē jaunas automašīnas no rūpnīcām.
5) Lidojam uz Latviju, jo kopējais laiks ar uzbaukšanu uz prāmja, ceļu, nobraukšanu un atmuitošanu prasa vismaz 3-4 nedēļas. Rēķinājām, ka sanāks lētāk padzīvot Latvijā kā viesnīcā Ņujorkā.
6) Lidojam uz Ņujorku.
Te mazliet piņķerīgi ar imigrācijas dienestu, jo vairākās vietās mēģināju noskaidrot kā pareizāk darīt gadījumā, ja ierodies ar lidmašīnu, bet pamet valsti pa sauszemi. Tā kā neviens nevarēja sniegt konkrētu atbildi, drošības pēc iegādājāmies atceļamas lidmašīnas biļetes atpakaļ uz Eiropu pirms noteiktajām 90 dienām, kurās varam uzturēties ASV, lai varētu uzrādīt iebraucot ASV. Ja būtu jautājuši vairāk par mūsu plāniem, nebūtu slēpuši autobusa faktu, bet tā kā viņi neko tādu nejautāja, mēs virsū lieki nebāzāmies.
7) Ņujorkā sagaidām ē-pastu, ka buss ir atmuitots, aizbraucam uz ostu, parakstam 2 dokumentus un gatavs! Lec iekšā un brauc!
Šeit obiligāti nepieciešams kāds tuvāks vai tālāks paziņa ASV, uz kura adresi tiks nosūtīti muitas dokumentu oriģināli. Droši vien var sūtīt arī uz viesnīcas adresi, bet nevar zināt, cik ilgā laikā pienāks. Mūsu gadījumā tās bija aptuveni 2 nedēļas.
Īsais apkopojums par izmaksām, kuras attiecas tieši uz šo ceļojuma posmu, bez naktsmītnēm, ēdiena utt.
Prāmis uz Vāciju - 250 eiro
Degviela no Vācijas līdz Beļģijai - 100 eiro
Lidmašīnas biļetes uz Latviju - 60 eiro
Busa sūtīšana ar prāmi - 2200 eiro
Lidmašīnas biļetes uz Ņujorku - 480 eiro
Busiņa apdrošināšana ASV - 175 eiro mēnesī (ja paliek 3 mēnešus, tad x3)
Degvielas cena ASV dīzelim bija sākot no 1,40 - 1,70 eiro litrā.
Par kempigiem ASV nemaksājām, vienmēr palikām bez maksas (izņemot 2 naktis okeāna krastā, kur maksājām 10 dolārus. Cik skatījāmies kempingus, tie maksāja ap 30-50 dolāriem par nakti). Nakšņošanas vietas atradām aplikācijā “iOverlander” - tur ceļotāji paši atzīmē vietas, kur nakšņojuši un citi var rakstīt atsauksmes kā tur bijis. Eiropas alternatīva šādai aplikācijai ir “Park4night”.
Citas izmaksas domāju nav vērts apkopot, jo katram ir savas vēlmes gan ēdienam gan izklaidēm, bet skatoties statistiku ASV ir aptuveni 2,2x lielākas izmaksas kā Latvijā.
Auto uz ASV brauc kādā konteinerī?
Sūtu auto no ASV uz LT, parasti maksāju brokerim par no NY vai Savanas uz Klaipēdu 1000-1200 usd par auto (parastais sedans vai SUV)