Dārgie Cē-kājieši! Pēdējo nedēļu laikā esmu iegrimis pārdomās par laivas iegādi. Paredzētais izmantošanas veids - airēšanās pa Latvijas upēm, kā arī tuvajās un drusku tālākās (Eiropas) ārzemēs. Tā, lai varam laivu vest paši ar savu vieglo mašīnu. Gribētos kā minimums 2-vietīgu, bet vēlams lielāku. Tādu, kurā var maukt pāri arī nelielām krācītēm. Un te nu sākas dilemma: man patīk lietas, kuras ir, tā teikt, "uz mūžīgiem laikiem", savukārt doma par laivas pārvadāšanu uz mašīnas jumta kaut kā nesimpatizē (uz Stokholmas vai Helsinku prāmjiem par šādu konstrukciju gan jau dārgāk jāmaksā(?); arī aerodinamika nav tā foršākā). Vai tiešām gumijas laivu? Dzirdēju, ka tas nav pats labākais ieguldījuma veids, bet varbūt varam izspiest kaut cik ciešamu ilgmūžību, ja to pareizi ekspluatē un uzglabā? Lasīju, ka lētākās gumijnieces varot viegli pārdurt, arī gaita tām lēna, un tomēr... Pagaidām ir atrasti šādi varianti:
http://amataklubs.lv/shop/index.php?productID=179
http://www.laivunams.lv/lv/product/1-laivas/44-piepusamas/35-bush/30-ven...
https://www.ss.lv/msg/lv/transport/other/the-sailing-charter/rubber-boat...
Pēdējais variants der tikai braucot ar motoru. Savādāk tā kā konservu bundža...neslīd, bet ļoti stabila.
Es apstātos pie šāda:
http://www.zagarkalns.lv/vasara/images/upload/KEMPINGS2015/large_KBN_607...
Plusi: ietilpība līdz 6 cilv., viegli saliekams, var ielikt jumta bagāžas kastē, sliktākajā gadījumā bagāžniekā, ja ir vēlme un mazliet prašanas var uzbūvēt pats, nekad nepiesmelsi kā laivu )
Es 70-80 gados ar tādu izbraukāju PSRS krustām šķērsām
Man personīgi ļoti nepatīk gumijnieces - lēnas, uzpumpēšana un gaisa izlaišana, pakošana.
Bet tomēr jāsaprot, ka tas kas der visam neder nekam. Un jāskatās, kam primāri nepieciešama laiva.
Braukšanu pa Latvijas upēm un arī krācītēm vēl varētu apvienot, izvēloties plastmas kajaku, bet tas būs ļoti smags. Var no vieglākiem materiāliem, bet tad krācēs jābūt prasmīgiem.
Vēl būtu jāskatās cik bieži tā tiks izmantota, vai nav lētāk īrēt laivu galamērķī?
Jau kādus 12 gadus peldinu 2vietīgo bušu. Vadāmība ir ļoti ok. Airus gan vajag citus.
Un jā, motoreni tikai ar motoru.
Un par pumpēšanu var aizmirst:
http://www.ebay.com/itm/Bravo-BST-12-HP-Superturbo-Air-Pump-/19220857301...
Ar vardi 10 minūtes un gaiss iekšā/ārā.
Es arī ar savu piepūšamo 2-vietīgo BUSH braucu no 2008.gada bez īpašas remontēšanas. Ar speciālu uzparikti, kas nāk komplektā, var uzpumpēt visu 5-10 minūtēs. Arī lielā padomju laika mugurenē ieiet bez problēmām kopā ar izjaucamajiem smailes airiem. Nav tik ātra kā smaile vai kajaks, bet nobraucieniem pa LV, ja nebrauc pa superlēnām upēm un ezeriem, ir OK. Sibīrijas straujupēm gan šāds verķi var nebūt piemērots. Smailītēm paredzētos airus gan jāpērk atsevišķi tai pašā LAIVU NAMS vai CAMPO.LV, skatoties kur lētāk. Tie airi, kuri nāk kompektā gumijniecēm, vienmer ir bijuši patizli. Lielajam BUSH-am gan smailes airi var nederēt, jo braucamais var būt ievērojami platāks. Tad jāskatās, vai var normāli paairēt, nelēkājot no labā uz kreiso bortu.
Paldies par viedokļiem! Bija vēl viens konsultants, kurš man ieteica katamarānu. Nebūtu nekādu pretenziju, vienīgi radās šaubas par rāmja kompaktumu... Turklāt pats tādu visticamāk nekonstruēšu (kaut gan kā projekts būtu interesants), bet Latvijā tos diez vai tirgo. Apsvēru arī cietās laivas, taču augstāk izvirzītajiem parametriem neviena laikam neatbildīs, it īpaši, ja trāpās lielāka krāce. Varbūt kāds grib tikt vaļā no lietotas peldierīces?
Atradu it kā normālu cenas un kvalitātes apvienojumu, bet ne visai lielu izmēros:
http://www.laivumeistars.lv/katalogs/params/category/71858/item/279502/
Vai ekspertiem ir kas piebilstams par "dēļu grīdu"?
Ar šo laivu vari braukt tikai uz copi. Ja plāno braucienus pa upi, tad labāk tādu tik grūti airējamu un lēnu laivu nevajag.
slikti slīdēs...
Man arī izskatās pēc makšķernieku laivas, kurai piekabināt mazu motoru, lai ātrāk tiek uz priekšu. Tā dēļu grīda kārtīgā Amatas krācē ielūzīs un caurdurs korpusu. Neesmu redzējis, ka pa Latvijas straujupēm brauktu ar šādu konstrukciju. Lielāko svara daļu arī noteikti dod tā dēļu grīda. Borti vismaz foto izskatās ļoti zemi - tas nozīmē, ka pat sīkā krācē ātri piegāzīs laivu pilnu. Es ieteiktu tomēr izvēlēties variantu ar piepūšamu grīdu - laiva būs mazāk smagnēja un ar papildus celtspēju, tiklīdz tā tiks piegāzta ar ūdeni. Šitas bildē esošais variants, daļēji piegāzts ar ūdeni, manuprāt būs smagnējs, nevadāms un kaut vai Amatā dursies uz katra lielāka zara.
Varbūt noderēs šis raksts par dažādu laivu plusiem un mīnusiem - http://parcopi.lv/publ/1-1-0-21
Ir pienācis laiks atskaitīties konsultantiem. Izvēle krita uz mazlietotu, kvalitatīvu, izturīgu gumijnieci par saprātīgu cenu. Divvietīga, 3m gara, gana šaura, ar piepūšamo grīdu. Šāda grīda tiešām ir labākais variants (termo-izolācijai un vietas taupīšanai uz grīdas arī mēdzam izrullēt kempinga matracīti/šus). Stāvošā ūdenī kārtīgi jāšancē, tāpēc piemērotākās ir upes ar lielāku vai mazāku straumi. Īrēšanas opciju īsti neizskatīju, un šobrīd pirkums sevi jau ir atpelnījis. Taču īstās iesvētības notika tikai šogad septembra sākumā - viens pats gāju pāri, šķiet, 3.klases krācei, un tiku pamatīgi izpļaukāts! Lietpratēji to laikam sauc par "mucu". Atsitos pret ūdens sienu, un viss aizgāja pa gaisu! Pie vainas pieredzes trūkums, un domāju arī tas, ka biju par sīku un vieglu vietai, kuru šķērso rafti un laivas ar prāvāku pasažieru bariņu (kajakeri/sērfotāji ir cits līmenis). Peldveste bija, ķivere nē... Jautrākais bija aizpeldēt pēc somām, laivas un tad savākt visas plašā areālā dreifējošās mantas. Divi nepiešņorēti dzeramtrauki (pildīti ar ūdeni) nogrima, jo nebiju ieplānojis gāzties riņķī. Kopumā veiksmīgi.
Interesanti, kurā upē un reģionā tas notika, Pavirsis. Izklausās pēc kādas nopietnas upes.
Somijas Karēlijā, Ruunaa krāces - upju un ezeru apvienojums. Atrakcija notika centrālajā krācē Neitikoski, uz kuru ved arī skatu platformiņas. Šovu noraudzījās neliels skaits laimīgo liecinieku. Pārējās krāces attiecīgajā gadalaikā bija saudzīgākas un itin baudāmas.