Internetā uzgāju ļoti izsmeļošu un interneta rakstu par AAirpass:
http://articles.latimes.com/2012/may/05/business/la-fi-0506-golden-ticke...
Tiem, kam slinkums lasīt, te būs īsā versija.
Stāsts ir par to, kā 1980. gadu beigās American Airlines piedāvāja nopirkt AAirpass par $250,000, kas ļautu visa mūža garumā lidot ar AA jebkurā virzienā un jebkurā klasē. Piemaksājot vēl pieticīgus $150,000 līdzi varēja ņemt arī ceļabiedru (katru reizi savu).
Tomēr uzradās pasažieri, kas bija apsviedīgāki un drīz vien sāka iedzīt AA zaudējumos, pirmkārt pārtērējot samaksāto summu, otrkārt rezervējot vienā dienā vairākus lidojumus, ja nu gadās pirmo nokavēt (starpkontientālos... pirmajā klasē...), jo līguma noteikumi to neaizliedza.
1990. gadā AAirpass cena tika pacelta līdz $600,000, bet 1993. gadā līdz $1.01 miljonam. 1994. gadā tika pārtraukta AAirpass tirdzniecība. Tās uz brīdi parādījās vēl 2004. gadā, kad to cena bija $3 miljoni, bet par ceļabiedru bija jāpiemaksā vēl $2 miljoni. Neviena gan netika pārdota.
Ar šīm AAirpass bija iespējams arī pelnīt jūdzes. Vienam no AAirpass īpašniekiem bija uzkrāti pat 36 miljoni jūdžu. Tomēr lielākās problēmas sākas tad, kad viņi šās AAirpass sāka izmantot puslegāli - pārdodot kompanjona vietu (pašam, protams, jālido līdzi) vai pārdodot lidojumus, kas iegādāti par nopelnītajām jūdzēm.
2007. gadā, kad tika izveidota "ienākumu pārvaldības programma" AA, kas arī šodien cīnās ar ļaunprātīgiem jūdžu brokeriem, viņi sāka pievērsties dažiem no neētiskākajiem AAirpass īpašniekiem. Konkrēti darbība tika vērsta uz diviem, kas arī šajā rakstā aprakstīti. Tā kā lietas aizgāja līdz tiesai, tad rakstā ir ieliktas saites arī uz dažādiem tiesu dokumentiem (nemaz nav grūta valoda, kā gaidīju, parasti tie ir īsi un par lietu), kā arī noplūduši vai publiski iekšējie epasti. Par to, kā tika kalts plāns, kā pieķert šos pārkāpējus un viņus konfrontēt.
Bet pa lielam pēc visām šīm tiesām vismaz šobrīd pārējie 64 īpašnieki ir palikuši neskarti. Lai arī tā bija liela nauda tajā laikā, domāju, ka visi šie AAirpass īpašnieki ir sen jau atpenlnījuši savu ieguldījumu un ne mirkli nenožēlo iztērēto. Tie divi, kuriem šīs AAirpass tika atņemtas, ir vērsušies pret AA, bet šobrīd ir bezspēcīgi, jo AA ir tiesiskās aizsardzības procesā.
Tiek lēsts, ka vidēji viens AAirpass īpašnieks nes aptuveni $1 miljonu lielus zaudējumus gada laikā.