Vispirms paldies Jurim, par jaunās sadaļas izveidošanu šim rakstam un arī, ka viss šis pasākums izdevās, pateicoties viņam, mani iedrošinot pacīnīties par savām tiesībām.
Visas pūles šonedēļ četrām personām ir vainagojušās ar saņemtiem 600EUR katram savā bankas kontā!
Ar šo vēlos arī citus iedrošināt cīnīties par savām tiesībām un nenolaist rokas, jo šis ir reāls piemērs, kas ir vainagojies ar panākumiem un tas ir izdarāms paša spēkiem.
Kā tad viss sākās:
... pateicoties celakaja.lv slepenajā forumā janvāra sākumā ieliktajai informācijai par Alitalia cenu kļūdu, mazs bariņš aizbraucām 2012. gada martā uz Miami (FCO-MIA-FCO-BUD). Turpceļā viss gāja gludi, bet pigori sākās atpakaļceļā un te arī stāsts sākas:
Ierodamies pēcpusdienā MIA lidostā 2as stundas pirms mūsu paredzētā reisa un ejam reģistrēties lidojumam, bet mums paziņo, ka mēs neesam paredzēti šajā reisā, bet gan nākamās dienā ar kaut kādu savienojumu caur New York. Nebūtu jau problēmu vēl vienu dienu pa Floridu padzīvoties, bet būtu laicīgi to zinājuši, tad FCO-RIX lidojumu būtu pirkuši dienu vēlāk. Tā kā mums iepriekš jau bija nopirkts Airbaltic lidojums no Romas uz Rīgu, tad mums obligāti vajadzēja tikt šajā reisā, lai veiksmīgi tiktu Rīgā.
Pirmajā brīdī šoks un nesaprašana – kā tas var būt, neviens nav par to informējis un arī reiss, kurā mūs nelaiž iekšā ir tas pats, kas uz janvārī pirktās rezervācijas izdrukas.
Pirmais, ko daru: eju iekšā orbitz.com lai apskatītos, kas man notiekas ar to rezervāciju. Atveru un secinu, ka tiešām reiss ir pārlikts dienu vēlāk un ar savienojumu caur New York nevis pa tiešo no Miami uz Romu. Pats interesantākais, ka nekāds e-pasts vai zvans nebija par izmaiņām un arī pat nezinu, cik sen pēc rezervācijas tās izmaiņas ir notikušas.
Otrais, ko daru: veru vaļā celakaja.lv un rakstu Jurim (tajā brīdī nepazinu) ziņojumu par mūsu sāpi un arī pielieku klāt tel. nr, cerībā, ka vēstule tiks izlasīta un, tiks dota kāda ziņa tuvākās stundas laikā, lai saprastu kā rīkoties. Cerības nav lielas, jo LV tajā brīdī ir ap 11 naktī. Mums paveicās un pēc 10min saņemam vairākas sms ar info kā rīkoties un galvenās mūsu tiesības u.t.t.
Nu jau mazliet drosmīgāk ar jauniegūtajām zināšanām ejam ar check-in tantēm runāties un atsaucamies jau uz EU regulu 261/2004 un par mūsu tiesībām un uzstājam, ka mums jālido ar šo reisu, jo nevar būt, ka ir līdz „lūpai pilns” un nebūs 4as brīvas vietas.
Check-in tantes arī nesaprašanā, ka mūsu izdrukātajā rezervācijā ir šis reiss un konkrētas sēdvietas jau iereģistrētas un ka neesam zinājuši, ka mums ir jālido dienu vēlāk, kā tas parādās viņu sistēmā. Viņa pēta sīkāk, kāda kontaktinformācija ir pie šīs rezervācijas un nosauc kaut kādu man nezināmu numuru un piemin Orbitz.com kā kontaktpersonu.
Te nu mēs nonākam pie vienas patiesības: JA IR IESPĒJAMS, BIĻETI PĒRKAM KONKRĒTĀ PĀRVADĀTĀJA MĀJASLAPĀ, NEVIS PIE STARPNIEKIEM, TAD NEBŪS KAUT KĀDAS ATRUNAS UN VAINAS NOVELŠANA UZ CITIEM.
Tantes sāk mums pārmest, ka tā nav Alitalia vaina jo nav mūsu kontaktinformācija bijusi un droši vien tāpēc neesam informēti un lai griežamies pie Orbitz.com u.t.t. Mēs bliežam pretim, ka nemaz aviobiļeti nevar nopirkt, kamēr nav ievadīts telefona numurs un e-pasts un ka Alitalia ar Orbitz, lai paši tad vēlāk skaidrojās, kāpēc Alitalia kā pārvadātājam nav pieejama mana kontaktinformācija no Orbitz.com, jo viņiem visa informācija bija.
Finālā nonākam, ka mums vajag pašu galveno, kas atbild par Alitalia lietām Miami lodostā. Drīz atnāk jauka kundze, bet tāpat īsti negrib mūs saprast un uz mūsu jautājumiem, lai izskaidro mūsu tiesības, kas paredzētas EU 261/2004 regulā, atbild, ka var sameklēt kādu grāmatu un lai paši studējam. Tad sakām, ka ja mūs nelaiž reisā, kur mums ir izdrukāts apstiprinājums, lai tad saskaņā ar EU 261/2004 regulu nodrošina mūs ar sakariem, noorganizē viesnīcu un arī transportu un arī pabaro. Tad viņa vis kaut kur zvanās un noprotam, ka meklē kādu viesnīcu u.c. lietas, bet īsti labi viņai nesokas, jeb arī cipari nav dikti labi. Tad sola skatīties, cik pilna ir lidmašīna un varbūt, ka būs kāda brīva vieta un tad kāds varēs aizlidot. Finālā vieta neatrodas un lidmašīna ir izlidojusi, joprojām prasām kādu risinājumu. Pēc pusstundas cīņas paziņo, ka varēsim lidot ar KLM reisu caur Amsterdamu uz Romu un tālāk uz Budapeštu.
(Te pieminēšu, ka atpakaļceļa reiss bija Miami - Budapešta caur Romu. Budapešta bija tā trika lidosta, lai nomestu degvielas piemaksu. Tāpat nevienā brīdī nebija plāns izmantot Roma-Budapešta posmu.)
Mūsu KLM reiss ir 6h vēlāk nekā būtu bijis jāizlido ar Alitalia reisu un līdz ar to mūsu mērķis nokļūt Romā, lai uzspētu uz Airbaltic reisu ir nereāls un MIA lidostā iereģistrējam lielās somas līdz Amsterdamai, lai pēc tam jau no Eiropas pazvanītos un saprastu no kurienes mums izdevīgāk tikt uz Rīgu (Amsterdamas vai Romas).
Amsterdamā saprotam, ka tajā pašā dienā visiem reisiem ir augstas cenas un to, ko aģents no LV mums atsūtīja, saprotam, ka ar rūgtumu sirdī ir jāpērk Airbaltic reiss pa 230Ls biznesa klasē, jo economy vairs neredzot sistēmā un galīgi negribas palikt vēl vienu dienu Amsterdamā, lai nākamajā dienā par 50ls lētāk lidotu. Tāpat to starpību noēstu un iztērētu transportā un viesnīcā. Rūgtums ir ļoti liels, jo Roma-Miami-Roma (Budapest) biļete maksāja 170ls un te par nieka 2h lidojumu jāmaksā 230Ls.
Veiksmīgi atlidojam uz Rīgu un tad jau nākamajās dienās pakonsultējos ar Juri, palasīju ārzemju forumus un esmu gatavs rakstīt sūdzību. Internetā atradu EU 261/2004 regulu, arī iesnieguma formu, sāku smuki rakstīt un noformēt sūdzību ar satura rādītāju un rezervācijas pielikumu. Visu sataisu PDF formātā un nosūtu uz Alitalia klientu servisa e-pastu.
Viss jau nemaz tik ātri negāja un pēc nemitīgas dokumenta uzlabošanas un ieteikumu uzklausīšanas, rediģēšanas, šo sūdzību nosūtu 3 nedēļas pēc visiem šiem notikumiem, kas mums atgadījās Miami lidostā.
Pēc divām dienām saņemu e-pastu no Alitalia, ka sūdzība saņemta, tai piešķirts kaut kāds numurs un atbildēšot as soon as possible. Dikti raiti viņiem negāja un pēc diviem mēnešiem uzrakstu e-pastu ar jautājumu, kā tad sokas ar manas lietas virzību un atbildi nesaņemu.
Priekšā vasara, visādas citas aktivitātes un jau sāk piemirsties šis Alitalia pāridarījums un tad oktobra vidū izdomāju atkal šiem likt par sevi manīt, bet šoreiz paziņa, kas dzīvo Itālijā pazvana un noskaidro, kas tur notiekas. Saņemu atpakaļ ziņu, ka ir sazvanīti, viņi atraduši šo lietas numuru un ka izskatīšot un došot ziņu.
Jaukā sestdienas rītā saņemu zvanu no Alitalia klientu servisa, kur labā angļu valodā ar mani runā kāds darbinieks un vēlas vēl noskaidrot visus details, kā tad ir bijis. Izstāstu un sarunas beigās viņš pasaka, ka visu vēl pārbaudīs un dos ziņu. Nodomāju, ka gan jau tā ziņas padošana būs ne ātrāk, kā pēc pāris dienām vai nedēļām, bet kā par brīnumu, pēc apmēram pusstundas ir vēl viens zvans un, ka viss ir izpētīts un mums tiešām pienākas 600EUR kompensācija. Esmu uz pakaļas par tik ātru zvanu un pozitīvu apstiprinājumu.
Saku viņam, lai atsūta uz e-pastu par šo lēmumu un kāda informācija no mums ir vajadzīga, lai saņemtu mums pienākošos kompensāciju. Tagad jau sarakste notiek raitāk un tiek man uzrakstīts, ka vajag katra pasažiera personīgo kontu, lai viņi varētu pārskaitīt katram šos 600EUR. Viss liekās baigi forši, ka ir jau tik tālu aizgājis.
Visa šī zvanīšanās un sarakste notiek tajā skaistajā sestdienā, kad Alitalia ir izspēlējusi savu slavenāko kļūdu ar Alitalia Japānas lapas 250EUR atlaižu kuponu un dažu kombināciju degvielas nepieskaitīšanu, kur, liekas, tūkstošiem cilvēku ir sapirkuši biļetes par 0 vērtību vai ļoti simbolisku cenu. Te manas bažas pieņemas spēkā, jo liekas, ka tikko it kā esmu panācis kompensācijas izmaksu, bet nav skaidrs vai pēc šādas „aviobiļešu akcijas” Alitalia neaizies par „burbuli”. Iet nedēļa uz nedēļu, bet nauda kontā, kā nav tā nav. Uzrakstu e-pastu ar jautājumu, kad viņi plāno to naudu izmaksāt. Atbildes nav. Sāku jau bažīties un atkal plānoju iesaistīt savu Itālijas paziņu, lai sazvana Alitalia, līdz šajā piektdienā (mēnesis pēc viņu apstiprinājuma par kompensācijas izmaksu) kontā visiem ir ienākuši 594EUR! Maitas, laikam starptautiskā pārskaitījuma komisiju uz pusēm sadalījuši Bet nu jau uz viņiem par šo nedusmojos, jo tas ir pilnībā nosedzis papildus tēriņus, kas bija par lidojumu Amsterdam-Rīga 230Ls kā arī lidojumu uz ASV 170Ls.
Alitalia par savu kļūdu finālā ir izvizinājusi mūs par velti uz ASV
Ticu, ka šis raksts kādu iedrošinās nepadoties un cīnīties par savām tiesībām. Arī es nebiju par visu pārliecināts un šaubījos, jo neesmu ne jurists, ne pieredzējis šādās lietās un arī šo sūdzību rakstīju pats, bez jebkādiem veiksmīgiem paraugiem.
Pielikumā pievienoju arī sūdzības formu, kādu viņiem nosūtīju, iespējams, ka kādam tas palīdzēs cīņā par savām tiesībām.
Jauki, ka viss beidzās veiksmīgi un padalījies ar pieredzi.
Vēl viena lieta, ko atcerēties — ja šo lidojumu uz Eiropu izpildītu ne-Eiropas aviosabiedrība, tad nekāda kompensācija nepienāktos, uz tādiem lidojumiem regula neattiecas.
Diezgan pinkjeriiga padarisana un acim redzami ljoti daudz laika ietilpiiga! Jebkura noteikti ir verts pacinities, apsveicu Paldies, ka padalijies ar pieredzi!
Dīvaini šajā lietā ir tas, kāpēc Rihards_007 & Co vispār tika pārlikti uz citu reisu, ja jau oriģinālais reiss netika atcelts. Overbukinga gadījumā parasti meklē brīvprātīgos, vai arī neielaiž lidmašīnā tos, kas reģistrējas pēdējie. Neizprotu tās aviokompāniju darbības.
Jauki, ka viss beidzās veiksmīgi un padalījies ar pieredzi.
Vēl viena lieta, ko atcerēties — ja šo lidojumu uz Eiropu izpildītu ne-Eiropas aviosabiedrība, tad nekāda kompensācija nepienāktos, uz tādiem lidojumiem regula neattiecas.
Juri, bet ja lido uz Eiropu, vai tad neattiecas? Un ja lido no Eiropas? Un kā ir tad, ja biļete izrakstīta kā Alitaliai, bet reāli izpildītu, teiksim, Delta?
(3.1.a un b) Ja lido no Eiropas, tad attiecas uz visām aviosabiedrībām. Ja lido uz Eiropu, tad tikai uz Eiropas aviosabiedrībām (Community carrier). Tas arī ir loģiski, ka Eiropas regula nevar noteikt, ko darīt ne-Eiropas uzņēmumam ne-Eiropā, tas ir ārpus jurisdikcijas.
Ja reisu ASV-Eiropa reāli izpilda Delta, tad regula neattiecas, jo regulā vienmēr ir runa par operating carrier.
Dīvaini šajā lietā ir tas, kāpēc Rihards_007 & Co vispār tika pārlikti uz citu reisu, ja jau oriģinālais reiss netika atcelts. Overbukinga gadījumā parasti meklē brīvprātīgos, vai arī neielaiž lidmašīnā tos, kas reģistrējas pēdējie. Neizprotu tās aviokompāniju darbības.
Vismaz teorētiski - kāpēc gan nepārlikt pasažierus, kas samaksājuši 200EUR par biļeti uz kādu citu brīvāku reisu, lai notirgotu viņu sēdvietas pasažieriem, kas ir gatavi maksāt reālu naudu? Protams, varēja to risināt arī uz vietas ar overbookingu, bet es pieļauju, ka daudz efektīvāk (ja informācija par izmaiņām nonāktu līdz pasažierim laicīgi) būtu darīt to stipri pirms lidojuma. Ja viņam paziņotu par rezervācijas izmaiņām 2 nedēļas iepriekš, es pieļauju, ka nekādas kompensācijas īsti nepienāktos.
Paldies par "jauko" stāstu ar laimīgām beigām Droši vien lieki piebilst, ka pārējie līdzbraucēji bija vairāk kā priecīgi par Tavu panākto.
Aizdomājos, man arī priekšā "akcijas" lidojums ar Alitalia uz MIA. Bet Tev laikam vienīgajam gadījās tāds ekscess, vismaz neviens cits nav atzinies.
Atbildot uz dažiem jautājumiem:
Pats nesaprotu, kāpēc viņi mani bija pārlikuši nākamās dienas reisā. Vienīgais izskaidrojums ir MALEV bankrots, kuram bija jānodrošina FCO-BUD posms (redzams manā iesniegumā). Bukojot janvārī Malev vēl vilka dzīvību, bet martā jau bija miris.
Bet tajā rerouting, ko iedeva ar KLM, mums bija posms MIA-AMS (22:50-*12:25) ar KLM, tad AMS-FCO (14;15-16:30) ar Alitalia un FCO-BUD (nākamajā dienā 13;55-15:35) arī ar Alitalia. Sanāk, ka ar šo rerouting tāpat mēs galamērķī tiekam nogādāti gandrīz diennakti vēlāk.
Principā viņi varēja mūs aizvest ar paredzēto reisu līdz Romai un tad likt tur 24h gaidīt un apmaksāt hoteļus u.c. lietas, ja jau viņiem bija jānogādā līdz BUD. Izvēlējās laikam šo citu variantu nākamajā dienā un par to mums nepaziņoja.
Katrā ziņā izcīnīts ir daudz un iespējams, pat labāk kā varēja būt: atpelnīts pat ASV lidojums un Airbaltic business klases lidojums papildināja Balticmiles punktu bagāžu )
Runājot par pārējiem ceļabiedriem: visi ir priecīgi un drīzumā gaida bankets )
Ja kādam līdzīgās lietās vajag palīdzību/padomu, droši rakstiet - palīdzēšu.
Overbukinga gadījumā parasti (..) neielaiž lidmašīnā tos, kas reģistrējas pēdējie.
Kādas tiesības aizsargā tos, kurus neielaiž lidmašīnā, jo reģistrējušies pēdējie? Vai kaut kas tādus vispār aizsargā?
Pienākas kompensācija, atkarībā no lidojuma garuma, un aprūpe (ēdināšana, vajadzības gadījumā naktsmītne - viss, ko paredz regula). Ko vēl Tu gribēji?
Jautājums par regulas interpretēšanu sekojošos gadījumos:
1) Ir nopirkts lidojums vienā biļetē, kurš sastāv no šādiem posmiem:
Pirmais lidojums aizkavējas, līdz ar ko sanāk nokavēt otro. Teorētiski lidojums, kas ir uz Eiropu ir ar EU aviokompāniju, bet vai regula izpildās, neskatoties uz to, ka patiesībā kavēšanu izraisīja pirmais lidojums, kas nebija EU aviokompānijas izpildīts.
2) Ir nopirkts lidojums vienā biļetē, kurš sastāv no šādiem posmiem:
Pieņemsim, ka pirmais lidjums aizkavējas, kā rezultātā tiek nokavēts otrais, pārliek uz vēlāku, kā rezultātā tiek nokavēts trešais un galā cilvēks ierodas par 8 stundām vēlāk. Bet otrajā punktā ierodas tikai par 2 stundām vēlāk. Vai šajā gadījumā regula attiecas, ja pēdējais posms nav izpildīts ar EU aviokompāniju, bet visi lidojumi, protams, pirkti vienā biļetē.
Principā posmi ārpus EU var būt jebkurā pasaules daļā, jautājums pēc būtības. Varbūt kādam ir pieredze. Man tā nav gadījies, bet ļoti iespējams, ka varētu tuvākajā laikā gadīties.
Vēl viens gadījums:
Pirmais aizkavējas, kā rezultātā tiec pārcelts uz citu lidojumu un galā nonāc stipri par vēlu. Vai kompensācija pienākas? Uz otro lidojumu regula attiecas, bet vai uz visu lidojumu kopumā?
Pieredzes nav, ir minējumi:
1) gadījumā regulai vajadzētu būt spēkā, jo kavēšanās iemeslam nav obligāti jābūt Eiropā bāzētam, galvenais, lai nav Tava vaina. Tāds pats spriedums par 3).
Par 2) visticamāk nē, jo uz 3. posma izpildītāju nu nekādi regula nevar attiekties. Un 1. / 2. posmi iekļaujas regulas pieļautajās nobīdēs.
Jā, es arī domātu +/- līdzīgi, bet par otro gadījumu. Ja es ielidoju otrajā punktā jau teiksim ar 6 stundu nobīdi, vai kompensāciju tiešām rēķinās tikai no pirmajiem diviem posmiem. Vai nebūs tā, ka viņi apgalvos, ka viņiem nav svarīgi, cikos es ielidoju otrajā punktā, galvenais cikos nonācu galā. Bet par nonākšanu galā atbildību nenes, jo trešo posmu neizpildīja EU aviosabiedrība?
Tāpat, piemēram, ja pieļaujam, ka kompensāciju maksā no pirmajiem diviem posmiem, tad, piemēram, gadījumā, ja pārsēšanās ir Stambulā ar Turkish Airlines, kas nav EU pārvadātājs, tad kompensāciju rēķinās no lidojuma līdz Turcijai, kas visdrīzāk sanāktu otrā tipa lidojums, nevis no pilnā attāluma līdz ASV, kas sanāktu trešā tipa lidojums ar citu kompensācijas apmēru un citu pieļaujamo kavēšanās laiku.
Varu atbildēt par gadījumu 1.posms USA-USA iekšzemes aizkavējās, 2.posms USA-EU izpildīja American, nesenais sistēmas gļuks, kad American nosēdināja visas lidmašīnas, rezultatā kolēģi nokavēja lidojumu BCN-FRA-RIX. Posmu BCN-FRA-RIX izpildīja LH viss bija vienā biļetē (SJU-MIA-BCN-FRA-RIX). LH atteicās sēdināt tuvakajā nākamajā reisā uz RIX un paziņoja, ka neesot viņu vaina ka American bija problēmas un kolēģi nokavēja reisu. Savukārt American pateica, mēs taču Jums nodrošinājām viesnīcu un ēdināšanu un beigubeigās aizvedām uz BCN. Piebildīšu ka biļetes bija pirktas no FTB, šie arī mēģināja pa visām varēm atšūt, bet kad kolēģi pēc ilgām pārrunām pateica, ka nav naudas par jaunām biļetēm uz RIX, FTB beigās nopirka uz sava rēķina posmu BCN-RIX ar BT.
Hmm, interesants gadījums. Par to, ka jānogādā galā, ja viss vienā biļetē, es pilnīgi noteikti nešaubītos, jocīgi, ka viņi mēģināja atkratīties un ka FTB nācās (vai pareizāk sakot viņi piekrita) paši pirkt biļeti. Vai tiešām viss bija vienā biļetē?
Es te vairāk jautāju, vai uz šādu gadījumu attiektos EU regula par ilgstošu kavēšanos, kas pielīdzināma atcelšanai, un kompensācijas izmaksa šajā sakarā.
007edgars — izklausās aizdomīgi, tā lietas nenotiek. Vai tikai BCN-FRA-RIX FTB nebija tomēr nopirkuši atsevišķā biļetē un vienkārši izdrukājuši uz vienas lapas ar SJU-MIA-BCN?
infest — par otro gadījumu — regula īsti nerunā par savienotajiem lidojumiem, patērētājiem labvēlīgi tiesas spriedumi ir lēmuši, ka to var attiecināt arī uz savienotajiem. Līdz ar to, ja pieteiksi pretenziju par EU-USA posma kavējumu par 6 stundām, regulā nav neviena punkta, kas ļautu aviosabiedrībai izvairīties, mēģinot piesaukt tālākos posmus.
Acīmredzot vienā biļetē tomēr nebija. Man šķiet, ka FTB dažreiz kombinē lidojumus no vairākām biļetēm?
Jā, domāju, ka bija laba AA cena BCN-SJU, kurai atsevišķi piepirka RIX-BCN ar LH.
Ļoti iespējams ka tā arī bija, kolēģi teica viss vienā biļetē (uz vienas lapas), es tās biļetes neredzēju.
Ja palikusi boarding pass tad jau var paskatities eticket numurus. AA ir One World aliancē un LH Star Alliance. Nav manīts, ka dažādas aliances dalītu tādu lidojumu "uz pusēm". Visticamāk FTB paši visu salika kopā no diviem dažādiem posmiem.
Vakardien Eiropas tiesa vēl vienā lietā lēmusi, ka jebkādas mehāniskās problēmas (izņemot slēptus ražošanas defektus, terrorisma vai sabotāžas radītus bojājumus) nav iemesls atteikt kompensācijas izmaksu.
Līdz šim aviokompānijas bieži atsaucās uz "neparedzēts", "ārpus aviokompānijas kontroles" un reizēm izspruka cauri.
Šis būs vēl viens lēmums uz ko atsaukties, lai piespiestu aviokompānijas maksāt kompensācijas.
Te pilnais teksts:
http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2015-09/cp150105en.pdf