Jaunzēlandes iekarošana notika šī gada februārī-martā.Viena kompānijas daļa palika uz 15 dienām, otra – vēl uz nedēļu. Protams, bija par īsu. Protams, bija nejēgā skaisti. Un traki dārgi arī. Uzreiz varu ieteikt https://www.bookme.co.nz/things-to-do/queenstown/home - te var meklēt gan tūres, gan ēdināšanas atlaižu piedāvājumus.Vairākus tos izmantojām.
Loģiski itkā būtu sadalīt maršrutu proporcionāli starp abām salām, taču Dienvidu sala ar savu dabas piedāvājumu ņem pārsvaru, tādēļ 2/3 laika pavadām tur.
Mūsu maršruts:
1.diena ierašanās AKL pēcpusdienā
Lidojām uz Auklendu un arī atgriešanās no AKL.
Bijām Netā nopirkuši pilsētas busa biļetes (ap 15€), bet tad, ja esat vairāki cilvēki (mēs bijām 5), tad lidostā uz vietas lētāk iznāca transfer buss vai kkas tamlīdzīgs, kas tika reklamēts iekš Arrival hall. Mans dzelžainais princips – pilsētu, no kurienes braucam uz mājām, apskatām beigās. Kāpēc? Ja kaut kas pa ceļam nobrūk – tad neredzēsim pilsētu, bet tomēr paspēsim uz reisu. Šī iemesla dēļ pilsētā paliekam tikai vienu vakaru, no rīta – uz Queenstone. Viesnīcas zem 20-30€/pers var sakombinēt, tikai izmantojot kādas atlaides. Patiesībā tādā klasiskā viesnīcā nekur nepalikām – bija par dārgu. Palikām hosteļos, apartamentos, Airbnb un Couchsurfing.
2-4.diena Routeburn track & Milford Sound
Queenstown tiek dēvēta par NZ Adventure capital. Te piedāvājumā ir jūra visdažādāko aktivitāšu tūres. Mēs sākam ceļojumu ar vienu no “Lielajām takām”. NZ ir 10 the Great Walks – vairāku dienu pārgājienu takas. http://www.doc.govt.nz/great-walks Tās iet pa lielākoties neapdzīvotām teritorijām, kur galvenais jautājums – kur nakšņot. Maršrutos ir basic huts, kuras var rezervēt netā. Bet ir pieprasījums un tā 5 mēn iepriekš Milford track būdas jau bija pilnībā izpirktas. Tādēļ izvēlējāmies 3 dienu Routeburn, jo tur vietas vēl bija. Protams, var stiept telti, bet …. nu grūtu tak!
Lidojam ar rīta reisu un, lai nokļūtu uz takas sākumu, vienojāmies ar Easyhike (info [at] easyhike [dot] co [dot] nz), ka mūs sagaida lidostā, aizved uz takas sākumu, pa vidam iebraucot pilsētā, jo ofic birojā ir jāizņem huts biļetes – Inetā pirktās vien neder. Pie viena pilsētā nometam somas (Sir Cedrics Tahuna Pod Hostel to piedāvā bez maksas), kā arī veikalā iepērkam nedaudz pārtiku. Pilsētā var noīrēt arī guļammaisus, nūjas, arī apģērbu utt. Mēs īrējām pāris guļammaisus un nūjas Kiwi Discovery. Šoferis jauks un gaida. Dīls iekļāva arī mūsu savākšanu takas beigās, aiztransportēšanu uz Milford Sound, kuģīša kruīzs pa Milford sound un aizgādāšana atpakaļ uz Queenstown. Tas viss kopā 140€/cilv. Šī sarežģītā shēma saistīta ar to, ka taka beidzas pavisam tuvu Milford sound un ir muļķīgi neizmantot iespēju to salikt visu kopā. Bet reti kura kompānija šādu kombināciju piedāvā. Tādēļ palikām pie Easyhyke.
Par praktiskajiem takas pievārēšanas jautājumie – tātad jāstiepj līdzi ēdiens 3 dienām. Silti varu ieteikt Adventure food, ko var nopirkt veikalā “Ceļotājs” Rīgā, Brīvības 155. Kompaktās paciņās nopērkami kādu 10 veidu ēdieni, kuri ir tiešām ļoti garšīgi un sātīgi. Paka 2 pers maks;a 7 €. Vienīgais, kas vajadzīgs – ūdens. Stiepām līdzi arī katliņu, kur vārīt ūdeni, taču to noteikti no citiem ceļotājiem varētu aizņemties. Huts ir ABSOLŪTI BASIC. Vienīgais, kas pieejams – lāviņas un matrači. Virtuvē ir tikai plīts ar gāzi (nesezonā gāzes nav). Elektrības nav (vienā vietā bija no saules batarejām kādu brīdi). Trauku nav. Bet ir tualetes. Vietām ir tikai izlietne, dušu nav. Šis luksuss maksā ap 35€.
Bet viss šis ir pupu mizas, salīdzinot ar daily, kura tur paveras (ja jums paveicas ar laiku). 1.diena sākas no Routeburn shelter un lielākoties iet pa mežu. Bet kādu!!! Ir sajūta, ka esam nonākuši kādā spoku-sūnu mošķu vietā, jo viss līdz pat koku galotnēm vietām ir apaudzis ar sūnu.
Ceļā uz nakšņošanu Routeburn Falls Hut jau satriecoši skati, bet virziens visu laiku tik uz augšu. Ceļā ar 4h.
2.soļošanas diena, manuprāt ir visiespaidīgākā.
Takai ir arī side-trips uz blakus esošu virsotnīti, ko noteikti arī vajadzētu veikt, jo skati ģībienā
8h gājiens caur kārtējo super-sūnu mežu beidzas pie Lake Mackenzie hut. Ezeriņš ir daiļš, tomēr ar ledainu ūdeni. Ja ir vēl iekšā kur doties, tad gar tā krastu arī daiļi skati.
3.dienas soļošana sākas ļoooti agri, jo 5h gājiens jāpabeidz 12:30 Divide, kur mūs gaidīs buss, tādēļ startējam rīta agrumā (tas bija visvēlākais iespējamais laiks, kuru piedāvā kompanijas). Bet rītam arī sava daile
Šīs dienas skati, protams, daiļi, bet ar iepriekšējo nevar līdzināties. Mums veicas un pavisam tuvā distance varam aplūkot viņu lepnumu – kalnu papagaili Kea
Finišējam Divide un gaidām autobusu (Jucy Cruise – varbūt ar viņiem var kontaktēties pa tiešo?). Autobuss ierodas 2h(!!!) vēlāk. Jāpiebilst, ka te nekur nav zonas = nav variantu sazināties un noskaidrot, kas par lietu. Izrādās – Easyhike drošības pēc mums norādījuši daudz agrāku ierašanās laiku.
Nākamais šīs dienas punkts – Milford sound, kas ir skaists fjords, kurā braucam ar kuģīti kādu 1,5h.
Atpakaļceļš uz Queenstown ir 4h garš (tas arī ir iemesls, kādēļ gribējām Milfordu pieķert pie takas beigām). Ceļš ir tiešām ainaviski iespaidīgs. Sākotnējais plāns bija palikt Te Anau, tur noīrēt auto un šo maršrutu izbraukt lēnītē, atdodot auto Queenstown. Plānu mainījām, jo sapratām, ka tam nepietiks laika, kā arī tādēļ, ka auto noma Te Anau one way rental variantā sadārdzinājās par kādiem 150€. Ja jums ir vairāk laika – noteikti izbrauciet šo posmu lēnītēm. Vēl ir variants – car realocation. Tas pats Easyhike sniedz šādu pakalpojumu, pārdzenot jūsu auto no Queenstown uz Divide. Bet ta sir dārgs prieks, kā arī iznāk maksāt par auto īri laikā, kad to faktiski nevajag. Šī iemesla dēļ arī sākām ceļojumu ar pārgājienu, lai auto īrē nebūtu “caurumu”.
5.diena Queenstown
Mūsu adventure aktivitātes ir izbrauciens ar ātrumlaivu un lēciens ar gumiju. Ātrumlaivu braucieni tiek piedāvāti nejēgā daudz, tomēr iespaidīgākie tie ir šaurajos kanjonos – tur var ātrumu straujajos pagriezienos labāk izjust. Tādēļ izvēlamies Skippers Canyon. Ieteiktu ņemt tikai Skippers Jet, nevis + canyon tour, jo auto brauc pa tieši to pašu vienīgo (un baisi bīstamo) kanjona ceļu. Atšķirība – cena un tas, ka pa ceļam nedrīkt izkāpt no busa (bet tas apstājas un var fočēt no logiem). Cena 100€.
Lekšanai ar gumijām te ir vis- augstākais vis-ilgākais vis- vis- utt. Puišiem tas izmaksā 150€. Izskatās baisi.
Un te nu beidzot arī ņemam īres auto no Juicy. Īrējot uz 2+nedēļām kādus 4-5 mēn iepriekš, cena ir 38 NZ$/dienā. Savukārt, īrējot mazāk kā 3 mēn iepriekš uz 1 ned – jau 55 NZ$. Tā ka ir vērts to darīt laicīgi. Un, protams, jābūt tiesību notariālam tulkojumam. Uz vietas tas iznāk dārgi un ilgi. Pēcpusdienā braucam uz Wanaka. Ja ir laiks, tad Queenstown būtu ko darīt vēl kādas dienas 3-5. Tādēļ, ja ir laiks – uzkavējaties te.
Ja neejat Routeburn taku, tad ir vērts izbraukt ceļu līdz takas sākumam – tas ir līdz Glenorcy – skaisti skati.
Mēs savukārt dodamies uz Wanaka dziļā pēcpusdienā, tādēl nesanāk daudz laika pa ceļam (piem Arrowtown apskate). Bet ceļš līdz Wanaka ir daiļš un mēs vēl nenojaušam, ka daile mūs nepametīs visu braucienu.
Wanakas super-slavenība ir ezerā augošais koks, kuru brauc fotografēt entuziasti no visām malām
6.diena West Coast Wanaka - Hokitika
Posmā Wanaka-Hokitika ir nnn-tās vietas, kur apstāties un doties kādā pārgājienā. Ja laika ir daudz – šo posmu var veikt 2-3 dienu laikā. Šī ir visa ceļojumā garākā pārbrauciena diena (ap 400km) un mērķis – nokļūt līdz Hokitikai ir saistīts ar nākmajā rītā ieplānoto helikottera lidojumu. Citādi varētu braukt arī īsāku posmu.
Tā kā West coast = daudz nokrišņu, tad ieteiktu izplānot vairākus hiking maršrutus un realizēt tos, kurus sasniedzot, nelīst lietus. Arī bez pārgājienu takām šis pārbrauciens būs iespaidīgs, jo ainavas nepārtraukti mainās.
Takas, kuras mēs izgājām:
- Blue Pond trail – taka līdz “pondam” pa jokainu kok-paparžu mežu
- Ship Creek trail – taka pa purvainu mežu, kurā aug mega jokaini koki, kuri totāli izcirsti, lai ražotu ko-tur (laikam mucas, ja atceros pareizi). Tur pat ir arī otra taka gar jūras malu. Abas ap 30 min
- No ledāju takām (Fox vai Franc Jozef) vienu aizgājām līdz skatu punktam, kas ir ļoooti tālu no ledāja. Tā ka teiktu, ka nav īsti vērts, jo Norvēģijā, Islandē var ledāju apskatīt nesalīdzināmi tuvāk. Toties pie ledāja esošā taka River walk Lookout (kaut gan tjipo bija slēgta) bija interesanta, jo nesen to bija piemeklējis plašs nogruvums
Vēl ārkārtīgi reklamēta ir Lake Matheson walk (mums lija lietus). Un pa ceļam ir iespējams apstāties Andris Apse Photo gallery – šis kungs ir WWII laika emigrants un izdevis virkni foto albumus ar NZ dabas ainavām. Diemžēl daudzas vietas ir ciet jau ap 4-5 pēcpusdienā.
Nakšņojot Hokitikā noteikti vakarā jāaiziet līdz pilsētas malā esošanai jāņtārpiņu “audzei” jeb Glow warm Dell – kkādu skujkoku tuneļveidīga bieza audze, kas naktī visa zaigo no jāņtārpiņiem. Šo, atšķirībā no alām, var apskatīt bez maksas, kā arī visas citas dienas aktivitātes.
7.diena West Coast Hokitika - Greymouth
Šai dienai bija paredzēti 2 lielie pasākumi – helikoptera lidojums & Arthur Pass taka. Tomēr abi atceļas. No rīta nelīst, taču https://www.bookme.co.nz ar atlaidi pirktais lidojums (100€, 20 min) tiek atcelts, jo esot blīvi mākoņi un mēs neko nevarēšot redzēt – visu cieņu viņiem, ka nemēģina notirgot lidojumu, bet paši piedāvā atgriezt naudu.
Arī Arthur Pass atceļas, jo stipri list lietus. Toties apskatām Hokitika aizu, kas krāsas ziņā ir reāls blieziens.
Arī Hokitikas pilsētiņa pelna ievērību, jo te ir ievērojamas nefrīta ieguves vietas = n-tie veikaliņi ar nefrīta rotām un citiem niekiem.
Tā kā esam te norezervējuši naktsmājas un ir lietains, tad aizlaižam apskatīt arī nākamās dienas “objektu”- Punakaiki klintis, kas tiek salīdzinātas ar plāno pankūku krāvumiem
8.diena Greymouth – Pupong (Golden Bay)
Šī ir otra garā (ap 400km) pārbrauciena diena.
Tā kā Punakaiki jau iepriekšējā dienā apskatījām, tad nolemjam braukt pa citu ceļu (7) un apskatīt Reeftown, kas ir saglabājusi veco laiku apbūvi. Uztaisām sidetrip uz Waiuta - seno zeltraču pilsētiņu. Jāsaka, ka, protams, tas bija interesanti, tomēr necik daudz no t;as nav palicis, bet laiku šis brauciens apēda daudz. Neieteiktu to veikt, ja vien nav daudz laika.
Tālāk mūsu ceļš ved gar dienvidu salas tālāko ziemeļu stūri – the Golden bay. Pupong nu ir vieta, kur vajadzētu palikt ilgi, ne tikai vienu vakaru. Kā ievērojams tiek minēts gājiens uz pašu, pašu astīti – Farewell spit, taču gājienam nav īsti laika (un arī nesaprotu – cik tālu bez gidiem atļauts iet). Tomēr skati no takas sākuma arī iespaidīgi.
Obligāti jābrauc vērot saulriets uz Wharariki beach, uz kurieni kādas min 20 jāiet pa satriecošiem pampakiem (un tad pa tumsu atpakaļ). Ak, ut tur ir tāāāda ronīšu kolonija!!!
Jā, un vai es minēju, ka ceļš līdz Pupongai iet pa krasta kalnainu ceļu ar satriecošām ainavām visapkārt?
9.diena Abel Tasman coast
Abel Tasman coast ir viena no The Grat Walks takām, kuras daļu nolemjam veikt. Te var īrēt kajakus – būs tālu, ļoti tālu jāairējas; var doties tūrēs (dārgi); var braukt ar Water taxi uz vienu punktu, veikt pārgājienu atpakaļ līdz sākuma punktam vai atgriezties ar Water Taxi.
Mēs ar Water taxi no Marahau braucam līdz Anchorage un tad no turienes ar kājām atpakaļ. Ko lai saku – tas ir interesanti kādu 1-2h, bet ilgāk (mēs laikam gājām kādas 4-5h) kļūst nogurdinoši, jo saule cepina (2 reizes gan nokāpām līdz krastam nopeldēties), mežs nav uh-ah, gājiens ir samērā vienveidīgs, tikai pa brīdim ir kāds “logs” ar skatu uz jūru. Līdz ar to es teiktu, ka saprātīgāk ir braukt līdz tam pašam Anchorage (NZD 35), aiziet līdz Cleopatra pool – smuka vietiņa, kur ūdenskritums, apmest takas loku gar krastu, pagozēties pludmalē un atbraukt atpakaļ ar to pašu Water taxi. Biļetes dienu iepriekš pirkām Netā (vai laikam pa telefonu). Iespējams, ka nav problēmu arī nopirkt uz vietas, bet mēs vēlējāmies garantēti uz konkrētu laiku – tāpēc pirkām iepriekš.
Nakšņojam Nelson. Te ievērības cienīgs ir WOW muzejs (15€), taču tas jau 5pm ir ciet, tādēļ to neredzējām. Pati pilsēta absolūti neuzrunāja.
10.diena Nelson – Blenheim
Dienu sākam ar kajakošanu. Esmu salasījusies, ka The Marlborough Sounds ir viena no izcilākajākām kajakošanas vietām, tādēļ izvēlamies to. Ir interesanti, tomēr fjords ir ļoti plats – ir interesanti gar pašu krastu, kur pilns ar mīdijām, pa kādai zivij, ronim un daudz putnu. Fjordam pa vidu jau garlaicīgāk. Tomēr šo aktivitāti noteikti varētu ieteikt. Braucam ar http://nzseakayaking.com/kayaking/ - par viņiem Netā labas atsauksmes – 4h pasākums 60€.
Tuvumā ir Havelock, kas ir “The green mussels world capital”. Un tiešām, te mīdijas ir 2-3x lielākas nekā citur redzētās. Garšo labi, bet tomēr dodu priekšroku mazākajām.
Tā kā kajakošanu ieplānojām agri no rīta, tad pēcpusdiena tiek veltīta Marlborough vīniem. Pie Blenheim ir plaši vīnogu dārzi ar daudzām vīna darītavām. Te nopietni jāpastudē reģiona info, jo virkne tiek slēgta jau 3pm, tikai atsevišķas strādā līdz 4 vai 5pm. Arī cenas ir ļoti dažādas – ir ap 15€ par 5 vīniem un arī 5€ par 7.
Un ar vīna glāzi arī tiek pielikts punkts Dienvidu salai – nākamajā rītā ar prāmi braucam uz Ziemeļu salu. Lētākais variants ir Bluebridge – 5 cilv + auto iznāk 54€/cilv. Ceļā 3h.
Par Ziemeļu salu - atsevišķā stāstā
Fotogrāfijas un apraksts izcils, ar nepacietību gaidu Ziemeļu salas aprakstu, paldies!
Superforši, paldies!! Es jau tik sen uz turieni “braucu”
Superforši, paldies!! Es jau tik sen uz turieni “braucu”
Tāds pats
Ļoti skaistas bildes un paldies par aprakstu! - cerams, kādreiz noderēs
Loti saturiigs apraksts! Naakamgad es arii ciereeju uz Jaunzeelandi! Noteikti izmantoshu sho info sava celojmu plaanoshanai! Paldies par aprakstu!
Dunduri, paldies dažas idejas/ieteikumus izmantošu nākošajā tripā.
Vienkāršs un saprotams apraksts ar cenu atainojumu, kas palīdz ceļojuma plānošanā.
Tiem, kuri vēlas paviesoties NZ, ieteiktu nesteigties un cerēt uz mistisku NZD kursa samazināšanos. 2008/09.gadu mijā viņu nauda bija par 30% nevērtīgāka, līdz ar ko cenas šķita tīri tā neko. Piestrādājām un uzturējāmies 2.5 mēn. Arī Dienvidu salā, ar sākotnējo ierašanos Oklendā un lidojumu uz Kvīnstaunu. Auto pirkām un pārdevām. 330Ls-315Ls=15Ls zaudējumi
Paldies par aprakstu un paldies par prezentāciju martā. No tās iekļāvām savā maršrutā Routeburn Track, kuru arī izstaigājām pa Anitas pēdām. Paldies, bija vērts.
Pavisam nesen atgriezāmies, iespaidu daudz. Jaunzēlande ir tik dažāda un interesanta, ka nepieciešami vairāki ceļojumi vai ilgs laiks uz vietas. Daži novērojumi no manas puses:
Kad braukt?
Ceļi, pa kuriem ieteicams izbraukt
Kur mazāk tūristu?
Jaunzēlandē dzīvo 4,5 miljoni, bet gadā ierodas 3,5 miljoni tūristu, kas, izslēdzot ziemas mēnešus, rada ievērojamu tūristu koncentrāciju galvenajos ceļos, apskates vietās, utt. Ja neskaita Aussies, tad visvairāk tūristu ir no Ķīnas, gandrīz pus miljons. To arī var just. Brīžiem var sajaukt, kur atrodies.
Vietas, kur tūristu bija maz, turklāt bez ĶTR pārstāvjiem: Stewart Island un Karamea apgabals Oparara Basin. Abas vietas skaistas.
Kur paēst?
Tā kā Jaunzēlande saražo augstākās kvalitātes produktus un pasaules pieprasījums pēc tiem ir augsts un augošs, tad pašā Jaunzēlandē spiediens uz pārtikas cenām ir liels. Paši viņi (daži) saka, ka visu vietējo eksportē, bet tā vietā ieved importu no Āzijas. Es pievienojos, ka labāk vest līdzi sausās pārtikas no veikala Ceļotājs, pats lietoju tās jau pasen un arī Ceļotāju labprāt pareklamēšu. Tur, starp citu, var nopirkt Mammut jakas ar Made in Latvia uzšuvi, izcila kvalitāte. Labākais veikals ceļotāju inventāram Latvijā.
Cits variants ir mazos zvejnieku ciematos izdevīgi paēst Fish and Chips, svaigas zivis, austeres, mīdijas. Izmaksā 25-30 EUR uz diviem. (piem. Thames , Coromandel) Citādi, atrast kaut ko īpaši lētu būs pagrūti.
Restorāns, kuru iesaku, ja iznāk braukt garām ir: Fleurs Place, Moeraki. Pusdienas divatā ap 100,- EUR, bet izcili, svaigas zivtiņas, vīns, atmosfēra, atrašānās vieta, ….
Iesaku apmeklēt Wellingtonas muzeju, ja interesē Jaunzēlandes un Klusā okeāna baseina vēsture. Ieeja par ziedojumiem. Muzejs interesantāks nekā Auklendā.
Ja interesē parunāties latviski, iesaku norezervēt apartamentu pie Ligitas, kura tur dzīvo jau 11 gadus. Mums šis sanāca negaidot, bet bija brīnišķigs vakars. Ligita's Home Stay, Havelock.
Vēl bija latviešu meitene, Zana (iespējams Zane), kuru neizdevās satikt, bet kura strādā South Sea Hotel, Stewart Island.
Iespaidu daudz, visu neuzrakstīsi, tāpēc pievienojos ieteikumam – brauciet uz Jaunzēlandi!