Es savu ceļojumu plānoju vienmēr:
Esmu atvēlējis pierakstu kladi, kurā katrai valstij ir sava lapa. Ja kādreiz ziņās/internetā ieraugu ko interesantu (piemēram kādu ievērības cienīgu vietu) - pierakstu pie attiecīgās valsts.
-----------------------
Kad izvēlos doties uz kādu konkrētu vietu:
Izpētu kas būtu jāredz: no savas klades, internetā, grāmatās, apjautāju draugus, ceļakājā paprasu.
Budžets: Uztaisu excel failu ar valūtu kursiem (šablons jau ir - tikai kurss jāievada).
Plānotājs : pa dienām
viesnīcām - check in , check out laiki; rezervācijas numurs; telefons; adrese; citi komentāri
avio reisiem - lidosta, ielidošanas, check in laiki; lidostas kontaktinformācija
Ārkārtas gadījumu telefona numuri: vēstniecībai, Latvijas bankām (lai var kartes nobloķēt), apdrošināšanai, jebkāda līmeņa paziņu kontakti, vietējā jurista kontakti, vietējiem glābšanas dienestiem.
Cits: No interneta - maza izmēra metro kartes, un citas kartes izprintēju.
Šo visu dažreiz sataisu mazā grāmatiņā, kuru nēsāju kabatā (grāmatiņās šablons datorā ir - vienīgi šis pasākums ir mazliet laikietilpīgs)
Citi padomi:
*Ja dodos uz īpaši bīstamām vietām (pat divatā) - viesnīcā recepcijā atstāju plānoto maršutu un kontaktinformāciju.
*Mājās atstāju kopiju un līdzi paņemu sarakstu ar svarīgāko priekšmetu sarakstu - piemēram, kādas (svarīgas) kartes man šajā braucienā makā būs līdzi. - Tādejādi var pārliecināties vai nekas nav nozagts. Un ja apzog, tad var operatīvi visu nobloķēt.
*Telefonos, makā vienmēr stāv papīra lapiņas ar kontaktinformāciju (nekad vēl nav nostrādājis - maku pazaudēju, neviens tā arī neatrakstīja).
--------------
Aptuveni uz atmiņu visu sarakstiju. Drīzumā ielikšu arī šablonus, kurus izmantoju (excel, utt). Lai citi var izmantot.
Kā savus braucienus plānojiet Jūs?
Pieņemu, ka neesmu vienīgais, kuram ir datorā šabloni dažādiem ceļojuma plānošanas aspektiem.
Pēc kādiem kritērijiem tiek izvērtēts, kura ir īpaši bīstama vieta?
Subjektīvi. Piemērs - vakara pārgājiens gar Nāves jūru. Nezinu kā latviešu valodā, bet angliski saucās "Pits"/ "Sinkholes". Un telefonam dažbrīd zona var nebūt. Šajās "Pits" var iestrēgt un tad jāgaida palīdzība.
Un padomu jau diezgan sen aizņēmos no flyertalk (ja nemaldos).
Jāpiebilst, ka ne katru braucienu izdodas izplānot pēc šāda principa.
mana ceļojumu plānošana ir stipri vienkāršāka. Ir gan tabula, kurā, meklējot labākos savienojumus, fiksēju lidojuma laikus/datumus/cenas, - lai pārskatāmāk var izvēlēties atbilstošāko (parasti lietoju Ryanair reisiem). ir arī saraksts ar ceļojumos līdzņemamām mantām - čekliste. protams, plāns pa dienām, stipri līdzīgs tai ko minēji, tikai karšu kancelēšanas telefoni gan nav (jāievieš).
Man ļoti patika doma par kladi, kurā piefiksē info par visām valstīm. Es pagaidām haotiski wordā lieku linkus un nav diez ko pārskatāmi.
Pāris reizes dodoties man šķietami potenciāli bīstamos pārgājienos ārzemēs arī esmu viesnīcas istabiņā atstājusi info (piemēram Kenijā dodoteis uz graustu rajonu ar kaut kādu aizdomīgu pavadoni).
Baaaaigi sarežģīti te viss, kaut varbūt ilgākam ceļojumam arī nepieciešams. Pats šobrīd ilgāk kā uz 3-4 dienām vienā paņēmienā neizskrienu un tur pietiek vien ar iepriekšējo pieredzi, ne speciālu plānošanu (biļetes, viesnīcu izdrukas kabatā un diezgan).
Lūk "senlaikos", kad aizbraukšana tālāk par tuvējo pilsētu nozīmēja ko līdzīgu kā šodien būtu lidot uz Marsu, gan rakstīju garo listi, ko krāmēt čemodānā. Tagad, "pateicoties" lēto lidoņu politikai, paķeru mazo fotosomu (gar objektīvu iestūķējot pāris tīrus "sieriņus"), telefonu, maku un izdrukātos papīrgabalus un "aiziet jūriņā".
Par papīrgabaliem - tā kā mūsdienās internets pieejams gandrīz jebkur, ērti turēt visus dokumentu u.c. papīru kopijas mākonī. Ja kāda vajadzība radīsies, elementāri izdrukāt.
Kartes
Es, plānojot ceļojumu, visu iespējamo ievietoju Google Maps, kur katram punktam var pielikt sevis definētu foršu ikoniņu, pievienot aprakstu, kurā var ielikt gan transporta atiešanas laikus, objekta aprakstu, darba laiku un citas lietas.
Ļoti smukas ikonas var atrast šeit:
https://mapicons.mapsmarker.com/
Bet, diemžēl, nevar hotlinkot, tāpēc ikonu kolekcijas kopija jātur paršam uz sava servera.
Pēc tam, kad karte saplānota, to viegli var lejupielādēt kā vienu KML failu. Šo failu, savukārt, viegli importēt karšu programmās. Pats uz Android lietoju Locus, kas, manuprāt, ir labākā karšu programma. Ikonas tiek iekešotas un rādās arī offline režīmā. Pašas kartes var iekešot Locus programmā, ko arī daru. Kā arī var lejupielādēt vektorkartes visam reģionam vai valstij, uz kuru dodos. Rezultātā ir offline kartes un visi manis atzīmētie objekti. Kā kaut ko jaunu un interesantu atrodu, tā pielieku kartē un pašu KML failu ielādēju telefonā tieši pirms brauciena. Pat, ja ne visus punktus izdomāju apmeklēt, izveidot karti ir daudz vienkāršāk.
Pārgājienu takas. Tā kā mans hobijs ir pārgājieni, tad neiztikt bez dažādām pārgājienu takām. Kā vienu no labākajiem resursiem, esmu atradis WikiLoc. Tas ir serviss, kur jebkurš var pievienot savas noietās pārgājienu takas. WikiLoc: http://www.wikiloc.com Bieži vienam un tam pašam maršrutam ir pieejamas vairākas versijas, kur cilvēki dažādi variējuši ejot. Viegli arī redzēt, cik vidēji laika aizņem taka un vai atgriešanās ir sākumpunktā. Kartes viegli lejupielādēt GPX formātā, kuru arī vienkārši var importēt jau pieminētajās Locus kartēs. Bieži daudzas pārgājienu takas nemaz nav Google vai OpenStreet kartēs, tāpēc iet pēc GPS ir daudz labāk/prātīgāk nekā maldīties uz vietas.
Neliela atkāpe par Locus kartēm. Tās no sākuma veidoja viens brīvprātīgais programmētājs un tā aplikācija bija bez maksas, tagad ir Locus Pro, kas ir maksas programma un tajā nav iespējams iekešot Google kartes (dēļ licences). Bet versija 1.5.1 ir pēdējā bezmaksas versija, kas darbojās ar Google Maps un vēl joprojām darbojas. Var pameklēt internetā pēc atslēgvārdiem "locus free apk 1.5.1". Ja nevar atrast, man ir aizķēries programmas APK, ko jebkurš var uzinstalēt. Šī versija gan nedarbojas ar vektorkartēm, tam vajadzēs jaunāku versiju. Bet iekešojot Google Maps kartes vecajā versijā (paralēli jaunajai uz tā paša telefona), šīs kartes būs pieejamas arī jaunajā Locus Pro aplikācijā.
Saraksts ar līdzņemajamām lietām
Man arī ir saraksts ar lietām, kas jāņem līdzi. Viena A4 lapa, kurai var viegli izskriet cauri, lai būtu drošs, ka līdzi ir viss nepieciešamais. Bet kā vienmēr saku, ja līdzi ir dokumenti, nauda (kartes un fiziskā formā), kā arī saziņas līdzeklis (telefons), tad, ja kaut kas būs aizmirsies, visu pārējo varēs nopirkt arī uz vietas. Bet šāds saraksts ļoti atvieglo kravāšanās procesu.
Izmaksu plānošana
Man ir izveidota tabula, kurā fiksēju visas esošās un potenciālās izmaksas ceļojumā, neieslīgstot detaļās par katru ēdienreizi, bet izdalot atsevišķi - transports uz/no lidostas, aviobiļetes, viesnīcas/nakšņošanas izdevumi, lielie izklaides lietu izdevumi, ēdināšana (parasti reizinu dienu skaitu ar vidēji plānotajiem dienas izdevumiem atkarībā no valsts dārdzības). Tabulā ar dažādām krāsām atzīmēju, kas jau ir samaksāts, kas ir rezervēts, bet būs jāmaksā uz vietas (lai vienmēr zinātu, vai par viesnīcu jau ir samaksāts vai būs jāmaksā uz vietas; ja ir daudz viesnīcu, tad sāk palikt grūti izsekot) un par ko ir vienkārši plānots maksāt uz vietas.
Tajā pat tabulā blakus katrai viesnīcai ierakstu iečekošanās laiku, izčekošanās laiku, vai cenā ir iekļautas brokasts, internets, parking. Tā kā jau zinu, kas kurā kolonnā ir rakstīts, tad pietiek vienkārši ar burtu kodiem - IP nozīmē, ka tur būs internets un parking, IPB - tur būs viss. Tā uzreiz zinu, kas būs pieejams nākamajā naktī. Vēl klāt pierakstu pēdējo viesnīcas atcelšanas termiņu. Lai gadījumā, ja jāatceļ, nepalaistu to garām.
Tabulā vēl ir viena kolonna, kurā automātiski aprēķinās katras pozīcijas procentuālās izmaksas pret visa ceļojuma izmaksām. Tā zinu, kur ir vērts kaut ko meklēt, lai ietaupītu. Piemēram, ja vienā viesnīcā nakts izmaksas sastāda virs 5%, tad zinu, ka tur būtu vērts piestrādāt, lai atrastu kaut ko lētāku. Procenti, kuriem pievērts uzmanību, protams, atkarīgi no pozīciju skaita un ceļojuma garuma Katrai naktij ir sava rindiņa tabulā, pat ja palieku vienā viesnīcā vairākas naktis, tādā veidā augstie procenti nav mānīgi, jo vienmēr ir par vienu nakti. Kā arī atstāju tukšas rindiņas dienām, kur viesnīca vēl nav atrasta. Tādā veidā zinu, ka tai dienai viesnīca vēl jāmeklē.
Google Drive
Visu plānošanu veicu Google Drive, jo tā varu padalīties un plānot kopā ar citiem ceļabiedriem, kā arī plānot no jebkuras vietas, kur vien pieejams dators un internets. Vēlāk, uzinstalējot telefonā, Google Drive aplikāciju, viegli padarīt dokumentus pieejamus offline režīmā. Vienkārši nospiež uz faila un izvēlas "keep on device" un nav jādomā kā pārnest informāciju uz telefonu. Ja telefonu nozog vai pazaudē, viss vienmēr ir pieejams internetā.
infests, cerams ka šogad būs seminārs, cerams ka Tu piedalīsies, un cerams Tu vēlēsies būt viens no runātājiem un parādīt dzīvē kā tas viss darās un izskatās!?
Ja seminārs būs (kas šobrīd laikam tomēr nav vēl līdz galam izlemts), tad plānoju piedalīties un nav problēmu pastāstīt gan par šo, gan citām tēmām arī klātienē
Par valūtas kursiem — tabulas nedrukāju, pirms katra ceļojuma izdomāju vienkāršu formulu, lai pārrēķinātu pazīstamās valūtās. Piemēram, no KRW nometam 3 nulles, sanāk dolāri. PLN izdalam ar 4, sanak eiro.
Izdrukāju lidojumus un viesnīcu rezervācijas. Vai ir iekļautas brokastis, internets utt paturu prātā. Tāpat paturu prātā nepieciešamos maršrutus ar sabiedrisko transportu, biļešu cenas, kur tās pirkt utt.
Pirms ceļojuma ielādēju tālrunī CityMapsToGo ieplānoto apgabalu kartes. Ja ir laiks, atzīmēju apskates ojektus.
Somu kārtoju pēc atmiņas. Parasti neko neaizmirstu.
Banku, vēstniecību un citus numurus nepierakstu, vienkārši glabāju maku un somu kā acuraugu.
Tieši pirms izbraukšanas uztaisu telefona/datora bekapu.
Aptuvenos apskates objektus protams izpētu iepriekš, gan no wikitravel, gan ceļvežiem, gan iegūglēju Top 10 XXXXXX. To noglabāju datorā, lai kādā lidostā vai pārbraucienā pārlasītu vēlreiz. Objektiem pierakstu (vai paturu prātā ) dienas, kad tur labāk nedoties (jo ciet), vai dienas, kad samazināta ieejas maksa utt. Un tad ņemot to vērā (kā arī pašsajūtu, laikapstākļus) uz vietas izlemjam, ko kurā dienā darīsim.
Mēģinu iepriekš iegūglēt, kādi ir interesanti un tipiski vietējie ēdienu / dzērieni, lai tos kaut kur ieraugot varētu uzreiz pazīt un nomēģināt.
Paldies par info par kartēm, ar to man līdz šim mūždien problēmas, sevišķi pārgājienos. Bet no otras puses, tad ir vairāk piedzīvojuma Šitā nesen vienā Nacionālajā parkā izdevās izvairīties no ieejas maksas - gribējām noiet taisnāk, aizgājām pa kaut kādu netaku un rezultātā uz pareizās takas iznācām jau pēc biļešu būdiņas
Njā, salīdzinot ar citiem, man ir galīgi tāda plānošana vulgaris: uz vienas lapas uzrakstu visus datumus, saprotu kur jābūt sākumā un kur beigās, un tad aizpildu viduci. Ja ir zināms kur kurā dienā būšu, tad rezervēju viesnīcas. Bet vairāk neko arī nepierakstu - visi lidojumu nr un laiki, viesnīcu adreses stāv e-pastā, ko attiecīgajā brīdī apskatos telefonā. Bet es saprotu, ka visa tā ņemšanās un izmaksu rēķināšana citiem ir daļa no prieka, jo es, piemēram, tādus plānus par ko kurā dienā varētu darīt sastādu arī par vietām, par kurām zinu, ka diez vai sanāks aizbraukt, bet man tas vienkārši patīk
Es arī pieskaitāms pie haotiskajiem ceļotājiem, kas patur galvā "must see" valstis. Kad patrāpās laba cena uz kādu no šīm vietām, un saprotu, ka varu izbrīvēt laiku, pērku nost. Tikai pēc tam sāku pētīt, ko tieši uz vietas sadarīt, cik maksās viesnīcas, auto noma, tūres u.tml. Veicu rezervācijas, bet tad līdz pat izlidošanai liekos mierā. Pēdējā nedēļā sagūglēju visu nepieciešamo informāciju un 2 dienas pirms izlidošanas nolieku čemodānu, kurā ik pa laikam kaut ko iemetu iekšā, kad par konkrēto priekšmetu atceros. Kad beidzot sēžu lidmašīnā, un tā paceļas gaisā, stresiņš beidzas, atslābstu un perfekti atceros visu, ko aizmirsu izdarīt vai paņemt.
Man pirms ceļojumiem vēl patīk iepazīties ar daiļliteratūru/citām grāmatām, kas norisinās šajās vietās, un cenšos tās izlasīt pirms brauciena. Nesen piefiksēju, ka tādā Pinterest ir diezgan daudz informācijas gan par ceļošanu, gan arī skaistām vietām. Šo to esmu atradusi, ko gribu apskatīties un par ko nebija pat ienācis prātā meklēt informāciju.
Ceļojuma laikā bildes tiek turētas trijās kopijās - divos ārējos cietos diskos un datorā, diski katrs savā somā brauc pa to valsti, lidojot ir rokas bagāžā.
Svarīgo info kopijas turu google drive, bet drukāju arī visādas biļetes, rezervācijas utml, jo ik pa brīdim gadās vietas, kur palūdz uzrādīt izdrukas (piem. Agoda rezervēta naktsmītne Seišelu salās). Ceļu kartes kaut kādiem svarīgiem posmiem mēdzu pārbildēt telefonā un apskatīties kā foto, ja nu kas.
Ja plānots iepirkties, jau mājās sarakstu ko konkrēti man vajag nopirkt, kādos izmēros.
Tāpat arī ar mājiniekiem no senām dienām jau sarunāts signālvārds, ko es telefoniski pasaku, ja ir kaut kāda problēma un man vajag palīdzību.
Valūtu kursiem lietoju Currency converter aplikāciju telefonā (var lietot offline).
Sarakstu esmu sastādījusi tikai kādos 2 pirmajos braucienos uz ārzemēm, jo pamatā jau vienas un tās pašas lietas ņem līdzi. Varbūt man atmiņa laba Ceļojumu kosmētikai man gan atsevišķa somiņa ar mazām pudelītēm Bet pa lielam nepieciešama tikai pase un bankas karte, visu pārējo var nopirkt
Parasti sametu info ar visiem interesantākiem apskates objektiem word lapā - adrese, darba laiks, ieejas maksa - tā ir interesantāka plānošanas daļa. konkrētu maršrutu izveidojam uz vietas.
Man, tāpat kā Linca, patīk klausīties zīmīgu mūziku (jūs varat iedomāties, ka, braucot uz Sanfrancisko, visu laiku dungoju par puķēm matos; un par Kalifornijas sapņiem), noskatīties filmas (Sanfrancisko - Vertigo, Zodiaks, Putni), lasīju arī Džeka Keruaka "Ceļā", fīlingam. Uz Vašingtonu DC braucot, izlasīju ASV vēstures īsos atstāstus, patīk uzzināt vairāk. Bieži paskatos, kur ir kādas zīmīgas vietas no filmām, kā Londonā Notinghila.
Vairāk pieredzei nākot, rūpīgāk plānoju, kur noteikti gribu pabūt, jo vienmēr nesanāk nokļūt visur, pat, ja šķita, ka laika pietiks. Gribas atsviest max visu lieko un izbaudīt, iesūkt dažas top vietas. Tāpēc tiek izskatīts Instagrams un Flickr -- kas cilvēkus no vietām visvairāk uzrunājis. Yelp atsauksmes, Tripadvisor atsauksmes. Lai negadās, ka paša objekta mājslapa iespaidīga, bet uz vietas izrādas, ka tas vairāk ģimenēm ar bērniem piemērots vai tml.
Pēdējā laikā iecienīts izskatīs populāru ēdienu un ēstuvju iespējas. Labākais burito Amerikā, 2015. gada obligātais creme brulee donats DC, ramen nūdeles utt. Arī mazliet paplašināt tik drošo kartupeļi-ar-vistu ēdienu redzesloku.
Man gan plānot patīk, kā daļa no ceļojuma. Tāpēc top plāns pa dienām, ar objektiem, top ēstuvēm utt.
nopirkt var visu (arī pārspīlēti - nevar tomēr ), bet tas paņem laiku un reizēm tas ir ļoti pat nevēlami. Dodu priekšroku normāli sagatavoties, nekā uz vietas pirkt kārtējo zobu pastu vai ko tādu. Ir, protams, arī starpība uz kurieni brauc (3 dienas pa Eiropu vai 3 nedēļas pa Āfriku).
Pašu ceļojumu plānoju diezgan daudz, bet - paturu tiesības no plāna atteikties, ja uz vietas rodas citi plāni (laikam gandrīz 100% gadījumos jau tā arī ir). Tā kā pietiek arī pašas atklājumu. Atmiņas man nav galīgi, notikumus, cenas, vietas jaucu nepārtraukti, tamdēļ labāk uz papīra uzlieku to, kas liekas būtiskāks. Ak jā - es par drukātām versijām, kas man liekas daudz pārskatāmāk un nemēdz izlādēties.
Vēl nozīmīga plānošanas daļa, kad jau ir zināms uz kurieni braukšu - Lonely Planet grāmatas iegāde jaunam ievērības cienīgam galamērķim (vai elektroniskā versija īsākam braucienam).
Vienu brīdi biju sākusi palaisties un paļauties uz savu neesošo atmiņu un tad ir nācies vakarā ielidot, teiksim, ar bērniem Bristolē un saprast, ka es neesmu paņēmusi pat viesnīcas informāciju (nosaukumu, adresi). Man ir vecmodīgs telefons bez interneta, ne vienmēr ir internetkafejnīcas pa rokai un tad, ja nevar vēl sadabūt kādu mājnieku, kas tiktu pie datora, reizēm tā aizmāršība dārgi izmaksā (nelietderīgi ). Tamdēļ saraksts tika ievests un tiek lietots katram braucienam.
Jāgaida keflavik tabulas un šabloni, pilnīgi jūtu, ka tas ir mans
lietoju CityMapsToGo, dažus gadus atpakaļ sāku visu informāciju krāmēt "mākonī", kaut kā tā
tabulas nelietoju, pierakstu, izdrukāju, lidmašīnā ir ko palasīt
oj, man arī patīk plānot - tas ir biškuc kā ceļot, ne?
Arī man garajiem ceļojumiem ir a-la-Keflavik Excel ar lapu katrai ceļojuma dienai. Neesmu ne grāmatvedis, ne analītiķis, Excel nav mana mīļākā programma, tomēr garajiem ceļojumiem Excel dod reāli pārskatāmu priekšstatu par izmaksām, to sadalījumu. Tā kā visbiežāk esam braukuši 4-5 cilvēku sastāvā, tad diezgan būtiski saprast, cik liels budžets tad nepieciešams visām neapmaksātajām viesnīcām, izklaidēm uc.
Excel ir arī laba vieta, kur iemest attiecīgajā lapā linkus, kurus kaut kad, rokoties Inetā kaut kad plānošanas sākumā atrod, bet vēl nesaproti, vai šis derēs vai nē. Baisi daudz info finālā tur nav - konkrētās dienas izmaksas (ar atzīmi, vai jau ir samaksāts), izbraukšanas laiki, ja tie ir aktuāli, viesnīcas nosaukums, arī ceļā pavadāmais laiks & km (mūsu driver parasti grib zināt, cik tad šodien ilgi būs jābrauc).
Parasti šīs Excel lapas arī izdrukāju (nepārsniedzot vienu A4 formātu) un katru dienu salieku pa caurspīdīgajām kabatiņām, kurās ielieku arī attiecīgās viesnīcas apstiprinājumu uc vaučerus. Pēc tam to visu ērti var pa vienai dienai ņemt un "izlietotu" izpidžināt ārā.
Īsajiem, Eiropas braucieniem gan neko tādu nedaru, jo tās pāris viesnīcas & objektus var vienā telefona Notes lapā sarakstīt, ja vajag.
Atmiņa... dzīvoju pārliecībā, ka man tā ir ideāla līdz brīdim, kad piemirsu, ka esmu jau vienreiz nopirkusi atpakaļceļa Ryanair biļetes un nopirku tās vēlreiz. Nu, tas vismaz deva iespēju uzzināt, ka naudu Ryanair ir gatavs atdot arī atpakaļ, ja viņiem piezvana (paldies viņiem par atgādinājuma meilu, ka neesam iečekojušies - tas deva apjausmu, ka ir divi biļešu komplekti
Jā, un attiecīgas filmas ceļojuma noskaņas iegūšanai - jā, tas ar mums patīk. Pēc tam ir forši, ka viss svaigā atmiņā un var meklēt filmā redzētos "objektus".
Pārgājienu takas. Tā kā mans hobijs ir pārgājieni, tad neiztikt bez dažādām pārgājienu takām. Kā vienu no labākajiem resursiem, esmu atradis WikiLoc. Tas ir serviss, kur jebkurš var pievienot savas noietās pārgājienu takas.
Tabulā vēl ir viena kolonna, kurā automātiski aprēķinās katras pozīcijas procentuālās izmaksas pret visa ceļojuma izmaksām. Tā zinu, kur ir vērts kaut ko meklēt, lai ietaupītu. Piemēram, ja vienā viesnīcā nakts izmaksas sastāda virs 5%, tad zinu, ka tur būtu vērts piestrādāt, lai atrastu kaut ko lētāku. Procenti, kuriem pievērts uzmanību, protams, atkarīgi no pozīciju skaita un ceļojuma garuma Katrai naktij ir sava rindiņa tabulā, pat ja palieku vienā viesnīcā vairākas naktis, tādā veidā augstie procenti nav mānīgi, jo vienmēr ir par vienu nakti. Kā arī atstāju tukšas rindiņas dienām, kur viesnīca vēl nav atrasta. Tādā veidā zinu, ka tai dienai viesnīca vēl jāmeklē.
Paldies par pārgājienu takām, noderēs!
Vai ir veikta sīkāka statistika/izpēte, cik max % par viesnīcām, avio, lielajām izklaidēm, ēšanu?
Interesantu tēmu Keflavik pacēlis , jau vakar naktī gribēju iekomentēt, bet miegs uznāca. Noteikti gribēšu dzirdēt Infesta uzstāšanos. Pirms Rivjēras brauciena biju visu smuki salikusi Google Map, bet kādā brīdi viss info pazuda. Labi, ka man vizuālā atmiņa .
Plānošana. Pārsvarā notiek un sākas brīdī, kad ir biļetes rokā un ir ĻOTI liela interese, kas tai galā ir vērtīgs. Sākumā izlasa pieejamo, pieķer kādas grāmatas/mūziku (kas būtu Norvēģijas fjordi bez Grīga mūzikas), aptuveni apdomā/saplāno, ko ar to visu iesākt. Tad man interese zūd un pie tā atgriežos tikai īsu brīdi pirms izbraukšanas. Dziļā ieelpa ir lidmašīnai paceļoties . Plānā parasti ir nobīdes, īpaši, ja nav piesaistes pie konkrētām naktsmājām.
Kartes un apraksti. Man patīk drukātās versijas, jo internets vienmēr nav pieejams un telefonā parasti atslēdzu mobilos datus pirms izbraukšanas. Apraksti tiek meklēti internetā, reizēm nopērku LP ceļvežus. Tad no tiem papīriem pakāpeniski tiek vaļā. Kartes, vismaz dažas, arī tiek izdrukātas; reizēm nopērku JS veikalā.
Tabula ir. Līdzīgi kā Keflavik man ir tabula pa dienām (man patīk excel un tabulas ), kurā ir tās dienas viesnīca/hosts ar adresi un telefoniem, ja tāda adrese pirms izbraukšanas ir zināma (ne vienmēr viss iepriekš sarunāts). Tabula tiek izdrukāta arī līdzbraucējam, ja tāds ir, jo tajā ir tukšās rindiņas, kur piefiksēt, kur tai dienā būts, kas redzēts un justs (ja ir vēlme). Citiem vārdiem, pilda dienasgrāmatas funkciju. Reizēm tikai pēc tabulas ir var atšifrēt bildes . Parasti turpat piefiksēju arī tās dienas izdevumus, ja ir vēlme. Apraksti un linki arī tiek likti tai pašā tabulā - tā savācas vairāki sheeti ar aktuālo (tabula, gulēt, redzēt/darīt). Reizēm tur piefiksēju arī vēstniecību numurus utml.
Krāmēšanās. Saraksts ir galvā un kaut kur ir arī drukātā versija. Dažas dienas pirms ik pa laikam sāku ko iemest kaktā/čemodānā, pēdējā naktī to visu vēlreiz izšķiro un saliek.
Valūta. Meklēju vidējo formulu kā Juris, lai ceļojuma laikā ātri var orientēties.
Īpašās vietas. Patika Keflavik doma, ka katrai valstij sava lapa, interesanti. Man ir liste, ar vietas nosaukumu un valsti, kas tiek piefiksēts gada plānotājā. Piemēram, Briģe-kino dēļ, Rivjēra-grāmata Gads Provansā, Mīlestības tunelis Klevana/Ukraina. Viena bilde/tēls var būt par pietiekamu iemeslu ceļojumam.
Un paldies Infestam par WikiLoc, man patīk iet !
Vai ir veikta sīkāka statistika/izpēte, cik max % par viesnīcām, avio, lielajām izklaidēm, ēšanu?
Avio un transporta izmaksas parasti ļoti grūti ietekmēt, tāpēc tās vairāk vai mazāk pieņemu par fiksētām. Un ceļojuma plānošana parasti sākas ar aviobiļešu iegādi, tāpēc tur vairs mainīt neko nevar. Ēšanas izmaksas pievienoju tikai, lai apzinātos ceļojuma kopējo budžetu, parasti tās sastāda ap 25% no izdevumiem.
Visvairāk (plānošanas stadijā) parasti var ietaupīt tieši ar viesnīcām. Bet arī te procenti atkarīgi no valsts dārdzības un ceļojuma garuma. No pieredzes (statistikas tā teikt) garajiem ceļojumiem (20 un vairāk dienas) parasti cenšos iekļauties 2% par nakti, 10 dienu ceļojumam 5% par nakti, 5 un mazāk dienu ceļojumam ap 10% par nakti.
Par tālākiem braucieniem. Esmu iepircis un izstudējis dažādas grāmatas par interesantajām vietām pasaulē. Tā visu laiku ir izkristalizējušies top trīs - četri valstis/virzieni, kuros varētu doties un ir saprasti gadalaiki, kad konkrētajos virzienos būtu jādodas. Tad tikai jāgaida kāds izdevīgs piedāvājums kādā no virzieniem. Esmu sapratis, ka tālajiem braucieniem vismaz man pietiek ar 14 - 18 dienām, mazāk nav jēgas, bet vairāk arī jau ir par ilgu. Tā uz šādu periodu tiek nopirktas biļetes. Protams, kad jau biļetes ir nopirktas, tad savācu visu pārējo pieejamo informāciju no Lonely Planet, DK vai 10 Things to do utml.. Tad arī uz kartes salieku visus interesantos apmeklējamos punktus un izplānoju maršrutu (cenšos izveidot apli) kā tos apmeklēt. Un pēc attālumiem saprotu vai var izbraukt ar auto (optimāli braukt dienā vismaz man liekas ap 200km - 250km), vai jāņem kādi iekšējie pārlidojumi klāt. Liekas, ka plānošana paņem daudz laika, taču tā ir neatverama ekonomija gan laika, gan līdzekļu ziņā pēc tam ceļojumā. Vēl parasti mēģinu izmantot uz vietas informāciju no vietējiem (piemēram dzīvošanas izīrētājiem), ko varētu padarīt, vai apskatīt, jo viemnmēr gadās kāds negaidīts pārsteigums
1.biļetes uz turieni, kur saprātīgs cenu līmenis.
2.ko tur var apskatīt? (tas jau daļēji zināms pirms biļetēm).
3.valūtas kurss.
4,visādi ceļotāju apšmaukšanas pigori, drošības līmenis un ko N valstī nevajadzētu darīt (kaut vai to, kā ar rokām nežestikulēt un neklapēt vietējam pa plecu).
5.transports un tā izmaksas
6.viesn.izdrukas, apdrošināšana, pases kopijas un mājā uz galda atstāts aptuvens maršruts
7.ēdieni, dzērieni
8.uz vietas aktīvi komunicējam ar ļaužiem, lai sākotnējo ceļojuma rāmi iespēju robežās pamainītu
9.atgriežoties, paplašināti iepazīties ar N valsti un redzēto.
10. nestresot un neuztraukties par sīkumiem.
Nevarētu teikt ka neko neplānoju, bet ļoti patīk improvizēt atkarībā no situācijas.
Savukārt par līdzi ņemamajām lietām pieturos pie principa - kārtīgs tūrists māk līdzpaņemtās nevajadzīgās lietas izmantot aizmirsto vajadzīgo vietā.
Kurš nu būtu sevi pie tūristiem ieskaitījis! Pielabošu: ...... ceļotājs.
Tūristus izlaiž no kondicionēta busa 10 min pafotografēt pie C objekta. Pēc tam D. Toč, zinu, jo nesen, lietus beigšanos gaidot, pārstāvējām vismaz 8gb piebraukušos Scania-s, Setra-s u.c.
9.atgriežoties, paplašināti iepazīties ar N valsti un redzēto.
Nosmējos, bet zelta vārdi! Lai cik rūpīgi plānotu, tik un tā pēc ceļojuma atskārstu, cik daudz nezināju. Tā kā gandrīz par katru ceļojumu rakstu aprakstu, nākas papildus pētīt, ko tad es īsti redzēju.
Piederu pie papīra karšu lietotājiem. Tāpēc interesenti bija izlasīt Infesta pieredzi. (Būs jāpastudē, jo beidzot iegādājos viedtālruni...) Tatros, arī Alpos uz vietas var iegādāties ļoti labas pārgājienu taku kartes, tomēr ir gadījies, piem. Pirenejos - tās neatrast.
Arī no savas pieredzes varu teikt, ka Excel ir ļoti labs palīgs plānošanā. Gan pirms, gan pēc ceļojuma. (Izmantoju arī atskaites veidošanai pēc atbraukšanas mājās - cik iztērēts naktsmītnēm, cik degvielai, cik apēsts) Tas noder, pēc dažiem gadiem braucot atkārtoti uz to pašu reģionu.
Par līdzņemamo lietu saraksta nepieciešamību pārliecinos katrā otrajā ceļojumā - kad pirmās ceļojuma dienas pirmais mērķis ir nopirkt matu vai zobu birsti...
Arī man patīk pirms ceļojuma izlasīt kādu daiļliteratūras grāmatu , biežāk gan sanāk pēc grāmatu izlasīšanas aprakstīto vietu iekļaut "nākotnes plānos".
Izdevumu uzskaitei, it īpaši ceļojot draugu lokā, izmantoju travelmoney aplikāciju (Android).
Par izdevumiem draugu lokā runājot, mēs ceļojot lietojam "kopmaku" - kur visi ik pa laikam iemaksā vienādu summu un no turienes ņem naudu visiem tēriņiem, kur ir vienādas izmaksas visiem iesaistītajiem.
Tēma izvērtās aktīvāka nekā sagaidīju.
Papildinot:
Šad tad arī es izmantoju Google Maps (parasti lielās pilsētās - piem. Londonā). Uztaisu custom map un atzīmēju vietas, kuras plānoju apmeklēt. Tad var aptuveni izplānot maršutu.
Infests - izcils risinājums ar telefona karti un ikonām. Pilnam komplektam pietrūkst vēl offline karte ar publiskā transporta informāciju (bieži ir problēmas atrast internetā autobusu shēmas un laikus. Online risinājums dažās pilsētās ir Google Transport.)
Līdzīgi kā Linca arī es ņemu līdzi biļetes, rezervāciju apstiprinājumus līdzi papīra formā. Šim varu piebilst, ka kādreiz prasa arī parādīt pašu maksājumu karti ar kuru biļēte nopirkta (piemērs, Turkish Airlines (vienu reizi Rīgā prasīja) un Londonā bieži prasa).
Valūtu kursu fails izskatās šādi: (pašus failus salikšu kopā un mazliet palabošu, lai būtu saprotami un tad ielikšu šeit linku)
Wow - viss vienkāršais ir ģeniāls. Un mēs tā mocījāmies, kad ceļojām 4-ratā. Vienreiz viens izmaksā taksi, pēc tam cits nopērk aliņus, beigās tāds pierakstu jūklis, ka vienalga skaidrībā netiec. Kaut kas arī tiek aizmirsts, ja uzreiz nepieraksta, citriez pieraksts pazūd u.t.t.
Šī metode noteikti tiks izmantota nākošajā reizē!